Aartsbisdom > Nieuws > Inkomsten R.-K. parochies blijven in 2014 stabiel

Inkomsten R.-K. parochies blijven in 2014 stabiel

In zijn totaliteit zijn de inkomsten van de R.-K. parochies in 2014 nagenoeg gelijk gebleven, terwijl er in voorgaande jaren sprake was van een daling met 2 à 3 procent. De stabilisatie van de inkomsten komt door hogere inkomsten uit bezittingen en vermogen. De inkomsten van de actie Kerkbalans daalden in 2014 wel met ruim € 1,5 miljoen (2,8 procent) tot bijna € 53 miljoen.

De Rooms-Katholieke Kerk maakte 29 juni 2016 de resultaten bekend van de actie Kerkbalans zoals gevoerd in 2014, alsmede de totaalcijfers van de inkomsten van de parochies in dat jaar. Voorzitter van de Inter-Diocesane commissie Geldwerving (IDG) in de R.-K. Kerk, J.L.W.M. Zuijdwijk, is niet ontevreden met dit resultaat. “Het is goed om te zien dat de inkomsten over de gehele linie zich hebben gestabiliseerd, al zouden we graag ook het resultaat van de actie Kerkbalans zien stabiliseren of zelfs zien groeien.”

De totale inkomsten van parochies bedragen in 2014 ruim € 158 miljoen. Deze inkomsten bestaan voor 61 procent uit inkomsten ‘levend geld’, hetgeen een optelling is van de bijdragen aan Kerkbalans en de collecten voor de eigen kerk en de vergoedingen voor kerkelijke diensten. De overige inkomsten, 39 procent, zijn afkomstig uit bezittingen en beleggingen.

De cijfers over 2015 zijn nog niet bekend. Voor de start van de campagne van 2016 hebben de samenwerkende kerken van de Interkerkelijke Commissie Geldwerving (ICG), die jaarlijks samen Kerkbalans organiseren, een nieuwe opzet gekozen. Door Kerkbalans in januari letterlijk in te luiden in vele plaatselijke kerken, is ingezet op meer aandacht voor de campagne in de lokale en regionale pers. Werden eerder bij de start van de campagne ook de cijfers van R.-K. Kerk en de Protestantse Kerk gepresenteerd, dit keer was dat niet het geval en presenteerden beide kerkgenootschappen die cijfers onafhankelijk van elkaar. De gewenste aandacht in de regionale en lokale media is er met het inluiden ook gekomen. Het moet op de langere termijn nog blijken of dit ook een positief effect zal hebben op de cijfers van de deelnemende kerken.

Klik hier voor het overzicht van de cijfers over 2014 van de R.-K. Kerk

Tags: