Aartsbisdom > Nieuws > Vragender herstelt Donatusbedevaart in vernieuwde vorm

Vragender herstelt Donatusbedevaart in vernieuwde vorm

Jarenlang was Vragender een bedevaartsoord voor de Heilige Donatus, patroon tegen onweer en ander noodweer. Honderden mensen uit de omgeving gingen op de tweede en derde zondag van juli naar de Antonius van Paduakerk en namen vervolgens deel aan een processie. Onder de titel ‘Donatus dondert deur’ is een werkgroep bezig de Donatus-verering van weleer nieuw leven in te blazen. Bij die eigentijdse invulling wordt de Heilige Donatus ook gezien als de beschermheilige voor de gevolgen van milieurampen en terrorisme.

In de periode voorafgaand aan de viering van de feestdag van Donatus op zondag 10 juli 2016 maakt de bevolking van Vragender opnieuw kennis met een stuk verloren gegane cultuurhistorie. In korte videodocumentaires vertellen inwoners over het dorpse leven. Vragender is een agrarisch dorp: mensen leven met de natuur en het landschap, Gods schepping en weten maar al te goed dat wie om de natuur geeft, veel terugkrijgt uit de natuur. De verering van deze heilige is daaraan gerelateerd (geweest). Ook wordt een Donatus-medaille uitgegeven die méér is dan alleen een herinnering aan de bedevaart.

Op zondag 10 juli is er om 11.00 uur een Eucharistieviering, gevolgd door een processie door de straten van Vragender. Tijdens de nevendienst kunnen kinderen met materialen uit de natuur werkstukjes maken om mee te dragen in de processie. Oude tradities krijgen een nieuw leven tijdens de tentoonstelling en in de tuin naast de kerk. Zo is er een ‘reünie’ van Donatus-beelden, een foto-overzicht en veel aandacht voor groen en het klimaat. In 2012 waaide tijdens een zomerstorm de spits van de kerktoren – deze kwam neer op het caféterras aan de overkant van de weg. Het anekdotische verhaal is dat de Heilige Donatus de torenspits hersteld en betaald heeft.