Aartsbisdom > Nieuws > Jaarverslag 2021 Aartsbisdom Utrecht verschenen

Jaarverslag 2021 Aartsbisdom Utrecht verschenen

De bisdomstaf van het Aartsbisdom Utrecht heeft het Jaarverslag 2021 gepubliceerd en onder de parochies verspreid. Ook dit keer is de tekst thematisch ingedeeld in 16 hoofdstukken (met onder meer ‘Personeel en pastorale organisatie’, ‘Caritas en diaconie’, ‘Liturgie en kerkelijk jaar’, ‘Jeugd/Jongeren en Catechese’, ‘Roepingenraad’ en ‘Ariëninstituut’. Het slothoofdstuk is een korte chronologie van de memorabele gebeurtenissen in het afgelopen jaar.

Vicaris-generaal mgr. Hoogenboom schrijft in het voorwoord dat het jaarverslag een weliswaar uitgebreid, maar toch nog altijd onvolledig overzicht is “van pastorale en bestuurlijke ontwikkelingen op het niveau van ons aartsbisdom, de vicariaten, de parochies en hun plaatselijke geloofsgemeenschappen alsook een terugblik op talrijke momenten waarop we ons geloof in de gekruisigde en verrezen Heer mochten vieren. Ondanks de beperkingen die samenhingen met de coronaviruspandemie werd ook in 2021 op de terreinen liturgie, diaconie, catechese en kerkopbouw door velen met hart en ziel toekomstgericht verder gewerkt middels de drieslag van kerntaken, nabijheid en innovatief pastoraat. Dit dankzij de gelovige inzet en betrokkenheid van vele gelovigen, de priesters, de diakens en de pastoraal werk(st)ers, waarvoor de bisdomstaf hen bij dezen opnieuw van harte dankzegt.”
Het jaar 2021 zal niet alleen de kerkelijke geschiedenisboeken ingaan als het tweede jaar van de coronaviruspandemie, dat ook op het kerkelijk leven in het Aartsbisdom Utrecht een grote invloed had, aldus mgr. Hoogenboom, “maar ook als het jaar waarin paus Franciscus een in historisch opzicht nieuw en bijzonder initiatief nam, namelijk tot het houden van een synode waaraan alle katholieken over de hele wereld en ook anderen kunnen deelnemen.”

Klik hier om het Jaarverslag 2021 te lezen