Op naar het grootste feest: de Goede Week en Pasen

We zijn begonnen aan de Goede Week, de week die ons via het Paastriduüm naar het feest van Pasen brengt. Vaak wordt gezegd dat Pasen het grootste feest is van de Kerk. Proberen we dus even stil te staan bij alles wat er gaat gebeuren deze week en bedenken hoe we deze bijzondere week kunnen vieren in ons gezin.

Dit jaar mogen we gelukkig weer meedoen met alle vieringen in de Kerk. En in de Goede Week zijn dat er genoeg. Zo herdenken we op Witte Donderdag dat Jezus met zijn 12 apostelen het laatste Avondmaal vierde. Op deze avond stelde Hij ook de Eucharistie en het priesterschap in. Het is mooi als je samen naar de H. Mis kan, maar als dat niet lukt, kun je ook proberen thuis aandacht te schenken aan dit hoogfeest. De afgelopen twee jaar proberen wij zelf thuis een maaltijd te houden die doet denken aan een Pesachmaaltijd. Zo eten we bijvoorbeeld lam en bakken we zelf matses. Misschien kun je ook wel een kleine voetwassing doen met de kinderen.

Daarna volgt Goede Vrijdag; de dag waarop we herdenken dat Jezus uit liefde voor ons gestorven is aan het kruis. De Kerk roept ons deze dag op tot vasten en onthouding (je kunt daar zelf invulling aan geven). Het is gebruikelijk om op deze dag rond 15.00 uur (het stervensuur van Jezus) de kruisweg te bidden. Dit kan gezamenlijk in de kerk, maar dit kan ook thuis in het gezin. Er zijn veel mooie, eenvoudige afbeeldingen te vinden die ook geschikt zijn voor kinderen. Misschien kun je de kruisweg nog verduidelijken door ook bepaalde symbolen of voorwerpen te gebruiken bij de staties. Zo wordt het een stuk concreter voor de kinderen.

Stille Zaterdag is altijd een ‘gekke’ dag. Het voelt vreemd, wetende dat Jezus is gestorven en wetende dat Hij weer gaat verrijzen. Het is ergens een lege dag. En dat is natuurlijk ook de ‘bedoeling’. Stille Zaterdag is de dag om je voor te bereiden op het Paasfeest, een laatste dag van het wachten op de Verrijzenis. Je kunt deze dag gebruiken om je huis klaar te maken voor Pasen. Misschien maak je wel een paastafel, versier je paastakken en kook je de eieren al voor het paasontbijt. Vergeet ook niet om een moment stil te zijn en even te bidden. Probeer je bijvoorbeeld te verplaatsen in de apostelen, die nog geen idee hadden wat er stond te gebeuren en voor wie die dag echt een stille, verdrietige dag was.

En dan, na deze lange voorbereiding is het eindelijk feest: Jezus verrijst uit de doden, Hij leeft! Het is Pasen. En vergis je niet, Pasen is niet maar één dag… het zijn er vijftig! 50 dagen lang vieren we het mysterie van de verrijzenis. Trek je mooiste kleding aan naar de H. Mis, zing uit volle borst mee met ‘U zij de glorie’ en maak er echt een feestje van. In de komende 50 dagen zou je verschillende paasknutselwerkjes kunnen doen of je kunt (weer) een speciale kalender bijhouden tot Pinksteren. Een grote hit bij ons zijn de zogenaamde ‘Verrijzenis broodjes’; een simpele, maar leuke en lekkere manier om je kinderen het verhaal van Pasen te vertellen en het ook visueel te maken.

Laten we het feest van Pasen dus groot vieren, met vreugde en dankbaarheid voor het onmetelijke offer dat Jezus uit liefde voor ons gebracht heeft. Zalig Pasen!