Aartsbisdom > Nieuws > Kennismaking met vormelingen in bisschopshuis

Kennismaking met vormelingen in bisschopshuis

Voor het eerst – nu de restauratie van het bisschopshuis is voltooid en de situatie rond de coronaviruspandemie het weer toelaat – kwam er op woensdag 16 maart een groep vormelingen naar het bisschopshuis om kennis te maken met hun vormheer.

Het betrof een groep vormelingen uit Lemelerveld (parochie Emmanuel) met hun begeleiders. Zij werden ontvangen door vormheer mgr. Woorts. Hij vertelt: “De vormelingen waren in de vroege ochtend met de trein naar Utrecht gekomen. Een aantal van hen was voor het eerst in de Domstad. Zij hebben eerst DOMunder gedaan (een historische attractie onder het Domplein), het nodige geleerd over de H. Willibrord en zijn missie, en zijn vervolgens naar de Maliebaan gekomen om kennis met mij te maken. Het mooie is ook dat de vormelingen door zo’n bezoek aan Utrecht en de vormheer meer besef krijgen van de Kerk waar zij door het H. Vormsel helemaal in opgenomen worden, zowel van de Rooms-Katholieke Wereldkerk als geheel en het horen bij ons bisdom alsook de Traditie waar zij deel van zijn, vanaf 690 toen de H. Willibrord en zijn gezellen Christus en Zijn Evangelie in onze streken bekend gingen maken en de Kerk gingen opbouwen, dat alles in de kracht van de H. Geest. Na het bezoek aan het bisschopshuis – met onder meer een bezoek aan en uitleg over de huiskapel – gingen zij opnieuw naar het Domplein om de Domtoren te beklimmen.”

Vormselgroepen die ook in het bisschopshuis kennis willen maken met hun vormheer, kunnen daarvoor een afspraak maken via hun vormheer. Bezoeken zijn mogelijk op doordeweekse dagen; er is plaats voor 25 personen per groep.