Aartsbisdom > Nieuws > Veel reacties op Gulden Mis in St. Catharinakathedraal

Veel reacties op Gulden Mis in St. Catharinakathedraal

In de St. Catharinakathedraal te Utrecht (St. Martinusparochie) werd op dinsdag 14 december de Gulden Mis gevierd. Een bericht met foto’s hierover op de Facebookpagina van de kathedraal leverde opvallend veel positieve reacties op, vertelt Lucas Buiting van de kathedrale geloofsgemeenschap: “Het bericht kreeg zo’n 200 likes op diverse pagina’s en ongeveer 5.800 personen hebben het op één of andere manier gezien. En 500 mensen hebben op het bericht geklikt of er commentaar op gegeven. De reacties waren verrassend positief.”

Buiting vervolgt: “Niet alleen kwam er spontaan een nieuwe parochiaan bij, er werd tevens gevraagd wanneer de kerststal bekeken kon worden. Iemand anders zei niet kerkelijk opgevoed te zijn, maar wel iets met kerken te hebben. Hij vroeg wanneer er weer zo’n mooie Mis was.”
De inzet van sociale media en het streamen van vieringen is door de coronaviruspandemie in veel kerken sterk toegenomen. Dat levert ook contacten op met mensen buiten de vertrouwde kring. Op dit moment heeft de Facebookpagina van de St. Catharinakathedraal Utrecht 497 likes en 622 volgers. De recente diakenwijding van Erik Rozeman is via de pagina ruim 1.000 maal bekeken.

Gulden Mis
Het gebruik van de Gulden Mis (Missa Aurea) bestaat sinds de vijftiende eeuw in Nederland en België maar ook in andere Europese landen. De Gulden Mis is een speciale votiefmis die op een woensdagavond in de Advent wordt gevierd. Dit jaar was de Mis op dinsdagochtend, omdat er vanwege de coronamaatregelen geen publieke avondvieringen mogelijk zijn. Tijdens de Gulden Mis wordt in het bijzonder stilgestaan bij de blijde verwachting van Maria. De St. Catharinakathedraal is tijdens deze speciale Mis altijd met veel kaarsen verlicht – het zijn de donkere dagen voor Kerstmis en de mensen zien uit naar de komst van het Licht van de wereld. Aan het eind van de viering plaatsen de aanwezigen een kaars bij de kerststal, die dan ook wordt gezegend.

Foto’s: Ben van der Maat / Lucas Buiting