Aartsbisdom > Diaconie > Ariëns Prijs voor Diaconie 2022 > Oproep: nomineer projecten voor de Ariëns Prijs

Oproep: nomineer projecten voor de Ariëns Prijs

In 2022 wordt de Ariëns Prijs voor Diaconie voor de zevende keer uitgereikt. Aan parochies is gevraagd om diaconale initiatieven op het gebied van caritas en diaconie in het aartsbisdom door te geven, “die het naar uw mening verdienen om eens in de schijnwerpers te staan, en juist ook voorbeeldig zijn en aldus tot diaconale navolging inspireren.” Omdat – waarschijnlijk door de coronaviruspandemie – het aantal aanmeldingen tot nu toe erg beperkt is, doet de organisatie van de prijs een hernieuwde oproep om projecten te nomineren.

“We leven in een door het coronavirus geplaagde samenleving. Veel ontmoetingen en publieke bijeenkomsten kunnen niet doorgaan, omdat het virus zo besmettelijk is. Juist kerkelijke activiteiten hebben het zwaar te verduren gehad. Activiteiten van diaconie en caritas zijn daarvan niet uitgezonderd geweest,” zo schrijven mgr. Hoogenboom, vicaris-generaal van het Aartsbisdom Utrecht en Hub Crijns, vicevoorzitter Stichting Het Ariëns-Comité in een brief die aan betrokkenen in de parochies is gestuurd. “Evengoed is het de moeite waard om deze activiteiten aan ons te melden, want juist in moeilijke tijden is het hart van diaconie blijven kloppen. Tegelijk is het ook waar dat juist in deze coronatijden mensen extra activiteiten hebben opgepakt om mensen bij te staan, op te zoeken, contact te maken, te betrekken bij de gemeenschap. Juist in deze tijden van noden door de coronapandemie zijn er initiatieven te noemen die hierop zijn ingegaan. We horen ze graag van u.”

De Ariëns Prijs is in 2003 door het Aartsbisdom Utrecht, het Ariëns-Comité en de Diocesane Kerkelijke Caritas Instelling in het leven geroepen om de diaconale inzet in het Aartsbisdom Utrecht te bemoedigen, te waarderen en te stimuleren. De prijs draagt de naam van Alphons Ariëns, priester van het Aartsbisdom Utrecht, omdat hij grote betrokkenheid toonde bij de in armoede verkerende arbeidersgezinnen in Twente.
Voor de winnaars is er een geldbedrag en een kunstwerk. Daarnaast krijgt ieder genomineerd initiatief een mooi aandenken. Opnieuw zal een publicatie gemaakt worden met daarin een portret van alle genomineerde activiteiten en projecten. Deze keer is er ook weer een publieksprijs, waarmee mensen kunnen stemmen op wat zij het beste initiatief vinden. De uitreiking is op zaterdag 22 oktober 2022 in het Titus Brandsma Huis te Deventer (Colmschate).

Klik hier voor meer informatie.
Het aanmeldingsformulier is hier te downloaden.

Tags: ,