Aartsbisdom > Nieuws > Chrismamis 2016 in Apeldoorn: ‘onderweg zijn’

Chrismamis 2016 in Apeldoorn: ‘onderweg zijn’

De Chrismamis 2016 was op 23 maart in de Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn. Vele parochianen en tientallen priesters, diakens en seminaristen waren bij de viering aanwezig. Kardinaal Eijk zegende de olie voor de zieken en geloofsleerlingen, alsook het Chrisma voor het doopsel, het vormsel, de priesterwijding en de consecratie van kerken en altaren. De priesters vernieuwden hun wijdingsbeloften. “Wij christenen lopen – als het goed is – niet verloren. We leggen onze levensweg af samen met Hem die de Weg met een hoofdletter is,” zo benadrukte kardinaal Eijk tijdens zijn preek, waarin hij stilstond bij de vele vluchtelingen die de laatste jaren hun land moesten verlaten.

Onder de vluchtelingen bevinden zich ook veel christenen, van wie er enkelen aan de viering van deze Chrismamis deelnamen. De kardinaal heette hen van harte welkom, één van de vluchtelingen met een rol tijdens de viering was de Syrische jongen Nama. Hij behoort tot de Grieks-Melkitische Kerk en is pas enkele maanden in Nederland. Hij las de eerste lezing dan ook in het Arabisch.
Bij aanvang van de Mis had kardinaal Eijk een kaars aangestoken voor de slachtoffers van de aanslagen in Brussel een dag eerder. Hij liet weten dat de Nederlandse bisschoppen zich hebben aangesloten bij de oproep van de Belgische bisschoppen om te bidden voor de slachtoffers.

Chrismamis eerste lezing 1 kl Chrismamis preek 2 kl

In zijn preek benadrukte kardinaal Eijk dat ‘onderweg zijn’ in de Heilige Schrift een steeds terugkerende thematiek is: “Het achter zich laten van een plek of situatie getekend door onderdrukking, bedreigingen en gevangenschap om op weg te gaan naar een plek of situatie die vrede, veiligheid en vrijheid belooft.” In bepaald opzicht zijn alle mensen hun hele leven onderweg, aldus de Utrechtse aartsbisschop. Het gaat dan niet per se om een fysieke weg, meestal gaat het om het onderweg zijn van de ene naar de andere situatie.
Kardinaal Eijk: “Christenen worden ook wel ‘aanhangers van de Weg’ genoemd. Wij christenen lopen daarom – als het goed is – niet verloren. We leggen onze levensweg af samen met Hem die de Weg met een hoofdletter is. Zoals het Joodse Volk in de woestijn door God werd begeleid, zo worden wij in Christus door God begeleid.”

Wat dit concreet kan betekenen, heeft de Koptische christen en beeldend kunstenaar Wael Mories op treffende wijze tot uitdrukking gebracht, aldus kardinaal Eijk. Hij maakte een schilderij van 21 Koptische medechristenen die door IS-strijders zijn onthoofd op een strand in Libië. Zij zijn geboeid en gekleed in oranje pakken. Tussen hen in lopen gemaskerde en in het zwart gehulde IS-strijders. “Echter wie loopt voorop? Jezus die met Zijn kruis op Zijn schouders op weg is naar de plaats waar Hij en de Koptische christenen worden geëxecuteerd. Zij zijn daar op dat strand verenigd met Jezus, die – zoals de Tweede Lezing uit het boek Openbaring zegt – de alpha en de omega is, de eerste en laatste letter van het alfabet, dat wil zeggen: Hij heeft het begin van alles en het eind van alles in Zijn hand, ook van onze levensweg. Die diepgelovige Koptische christenen lopen achter Jezus aan en hebben daardoor ondanks de dreiging die van de situatie uitgaat de blik gericht op ons Beloofde Land, de Hemel.”

Chrismamis kruik 2 kl Chrismamis kruik 1 kl

Na afloop van de Chrismamis kreeg elke delegatie vanuit de kerklocaties een setje van de drie HH. Oliën mee. De vertegenwoordigers van de kerklocaties hadden zelf etenswaren meegenomen voor de Voedselbank in Apeldoorn, maar ook koffie, thee en chocolademelk voor de bakfiets van het straatteam, bestemd voor dak- en thuislozen in Apeldoorn. Daarnaast werd kleding ingezameld voor de Kledingbank van de Gemeenschap van Sant’Egidio Apeldoorn, onder meer voor vluchtelingen. Deze goederen zijn samen met een Paasgroet van kardinaal Eijk aangeboden aan mensen in nood.
Behalve de Oliën kregen de kerklocatie-vertegenwoordigers ook een groet van kardinaal Eijk bij het begin van het Paastriduum mee en een suggestie voor een inleiding bij de viering van Witte Donderdag in de eigen kerk. Vanuit de Roepingenraad werd bovendien materiaal meegegeven voor Roepingenzondag (17 april), en er was informatie over diverse bisdombedevaarten.

Chrismamis gelovigen 2 kl Chrismamis gelovigen 1 kl

De Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn is al vele jaren de plek waar het Aartsbisdom Utrecht de Chrismamis viert. Voorafgaand aan deze editie heeft kardinaal Eijk uitgebreid Ben Pol bedankt voor zijn jarenlange betrokkenheid als acoliet bij deze bijzondere diocesane viering. Pol is gestopt als acoliet maar blijft wel als koster actief in Apeldoorn.

Chrismamis uitreiking 1 kl Chrismamis koster kl

Tags: