Aanvraag

Minecraft ‘St. Maartenwereld’

In het spel Minecraft kun je zelf werelden bouwen. Wij hebben dit ingezet om met de kinderen van onze parochie alle geloofsgemeenschappen in Minecraft te bouwen. We noemden dit ‘St. Maartenwereld’.

Catechese
We begonnen met een bijeenkomst waarin de kinderen catechese kregen over God die ook bouwt (schept). We leerden dat God niet alleen de natuur, maar ook de mens, mooi en goed heeft gemaakt. En zoals God schept en creatief is, zo kunnen wij ook bouwen en creatief zijn. De kinderen kregen verder een eerste begin van de St. Maartenwereld te zien en de rest moesten ze zelf verder bouwen.

Een half jaar lang hebben 15 kinderen aan dit project gebouwd. In die periode hebben we 3 keer na een gezinsviering een bijeenkomst gehouden waarbij de kinderen en andere geïnteresseerden konden kijken hoe het werk vorderde.

Verbonden
De digitale kerken bevatten alles wat een echte kerk ook heeft, denk aan het tabernakel, een doopvont, een Mariakapel of een toren waar je in kunt klimmen. Daarnaast staan de kerken niet als losse eilandjes in Minecraft maar zijn ze omringd door woningen, winkels, pretparken en een kinderboerderij.

Uiteindelijk hebben de kinderen tijdens de parochiedag de St. Maartenwereld gepresenteerd aan de hand van een filmpje. Er zat geen geluid bij de film maar een van de kinderen gaf uitleg. Parochianen spraken hun bewondering uit voor het vele werk van de kinderen. De St. Maartenwereld gaf een gevoel van verbondenheid omdat alle geloofsgemeenschappen erin terug te vinden zijn.

Leerpunten
Het was een geslaagd project maar we hebben wel een paar leerpunten voor de volgende keer.

1. Veel kinderen spelen Minecraft op de iPad maar je kunt daar niet de versie krijgen waarmee je ook zelf kunt bouwen. Hierdoor konden veel kinderen niet meedoen.
  2. Om zelf te kunnen bouwen in Minecraft moet je de pc versie aanschaffen. Er waren ouders die dat niet wilden.
  3. Het filmpje van de presentatie had korter mogen zijn.

Zelf de St. Maartenwereld zien? Klik op deze link naar YouTube: St. Maartenwereld.