Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk: ‘Kerstmis 2020 zullen we niet snel vergeten’

Kardinaal Eijk: ‘Kerstmis 2020 zullen we niet snel vergeten’

De Utrechtse aartsbisschop kardinaal Eijk heeft op 8 december een woord gestuurd aan de gelovigen in het Aartsbisdom Utrecht. In dit schrijven, getiteld ‘Kerstmis 2020 zullen we niet snel vergeten’, gaat hij in op de gevolgen van de coronaviruspandemie voor het vieren van Kerstmis. Ook staat hij stil bij de gevolgen voor mensen die door corona een dierbare zijn verloren, werkeloos zijn geworden of anderszins zijn getroffen door deze crisis.

Tevens staat kardinaal Eijk stil “bij allen die werken in de gezondheidszorg, de verpleging en ook de burgerlijke overheid, de burgemeesters, de politie, de boa’s en allen die instaan voor onze gezondheid en veiligheid; dat zij het hopelijk niet te druk of te zwaar zullen krijgen. Hopelijk zullen allen de maatregelen tot voorkoming van de overdracht van het coronavirus goed naleven, vooral tot bescherming van kwetsbare mensen onder ons.”

Ook voor ons als Kerk zijn het bizarre en barre tijden, zo benadrukt kardinaal Eijk. “Zo kunnen in onze kerken ook bij de vieringen met Kerstmis naast de celebranten, voorgangers en medewerkers hooguit dertig mensen aanwezig zijn. Dat is een onwerkelijke situatie. Heel pijnlijk is het dat er dit jaar voor de meesten ‘geen plaats zal zijn in de herberg.’ Maar toch, om zoveel mogelijk besmettingen tegen te gaan, moeten we Kerstmis dit jaar in kleine kring vieren, zowel in de kerk als thuis.”
Wat betreft preventie nemen de kerken – ook lokaal – hun inspanningsverplichting serieus, zo schrijft hij. “En het is niet gemakkelijk om hierin keuzes te maken en pijnlijke knopen door te hakken. Iemand zei: ‘Als alles achter de rug is en we gaan evalueren wat we hebben gedaan, dan hoop ik dat er eerder commentaar komt dat we te streng zijn geweest met onze maatregelen dan te slap’,” zo memoreert de kardinaal.

Kardinaal Eijk vraagt om begrip “bij degenen die helaas niet in de kerk bij de viering aanwezig kunnen zijn. Wij nodigen hen van harte uit om de vieringen via een digitale verbinding te volgen, waar de meeste parochies voor gezorgd hebben, zich zodoende te laten bemoedigen door het voorgelezen Kerstevangelie en daarbij een geestelijke communie te doen.” In zijn brief wijst hij ook op diverse initiatieven die parochies hebben ontwikkeld om mensen die niet bij de viering kunnen zijn, niet met lege handen huiswaarts te laten keren.
“Ondanks de beperkingen en moeilijkheden die er voor ons allen zijn, wensen wij u van harte een Zalig Kerstmis: dat de Heer ook in uw hart mag worden geboren. En voor het nieuwe jaar dat binnenkort aanbreekt: alle goeds, gezondheid en Gods rijkste zegen,” zo wenst kardinaal Eijk namens de bisdomstaf tot besluit. “Hopelijk zullen we volgend jaar Kerstmis weer als vanouds met iedereen kunnen samenkomen, om ons met de herders te scharen rond het Kind Jezus in de kribbe en in Hem God te aanbidden.”

Lees hier ‘Kerstmis 2020 zullen we niet snel vergeten’

Foto: Ramon Mangold