Aartsbisdom > Nieuws > Tweede editie catechetenopleiding start dit najaar

Tweede editie catechetenopleiding start dit najaar

In het najaar van 2014 startte het Aartsbisdom Utrecht met succes een meerjarige opleiding tot parochiemedewerker catechese. Het doel is het trainen van (toekomstige) vrijwilligers die het pastorale team kunnen ondersteunen bij het uitvoeren van catechetische projecten. Hiermee worden projecten bedoeld ter voorbereiding op de viering van de sacramenten en projecten van permanente vorming voor kinderen, tieners, jongeren, volwassenen en ouderen. De tweede editie van deze cursus start komend najaar.

Deelnemers die de catechetenopleiding met goed gevolg afronden, kunnen een zending ontvangen (steeds voor vier jaar) als medewerker parochiecatechese. Hans Pauw (bisschoppelijk vicaris voor catechese): “We willen als bisdom goede basisvorming geven aan vrijwilligers die in toenemende mate de verantwoordelijkheid dragen voor de geloofsoverdracht binnen de parochies.”
De tweede editie start in september 2016 en omvat drie jaren. Iedere module wordt gegeven op een zaterdag van 10-16 uur, daarnaast wordt enige tijd voor literatuurstudie en opdrachten thuis verondersteld. De dag begint met een Eucharistieviering. Het eerste jaar sluit af met een toets, het resultaat daarvan geeft al dan niet toegang tot de volgende leerjaren.

Data jaar 1 catechetenopleiding (2016-2017): 17 september, 29 oktober, 26 november, 21 januari, 18 maart, 06 mei en 10 juni. De cursus wordt gegeven in het Ariënsinstituut (Keistraat 9 te Utrecht) en kost € 300 per cursist per jaar. Het derde jaar bedraagt € 150. Aanmelden vóór 1 juli 2016.
Aanname van cursisten geschiedt enkel op schriftelijke voordracht van de pastoor van de parochie, met toetsing vooraf door de gedelegeerde: drs. J.G.M. Pauw.

Voor meer informatie, klik hier

Tags: