Aartsbisdom > Nieuws > Stille Omgang: bisschoppen pelgrimeren naar Amsterdam

Stille Omgang: bisschoppen pelgrimeren naar Amsterdam

In het kader van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid zullen op zaterdag 12 maart tien van de dertien leden van de Nederlandse Bisschoppenconferentie (onder wie de drie Utrechtse bisschoppen) om 18.00 uur ‘s avonds de Heilige Deur van de Nicolaasbasiliek te Amsterdam doorgaan en vervolgens gezamenlijk de Eucharistie vieren in deze basiliek. Gelovigen die aan deze bijzondere viering willen deelnemen, zijn van harte welkom.

De viering, waarin kardinaal Eijk de hoofdcelebrant zal zijn, in concelebratie met de bisschoppen van bijna alle bisdommen, luidt de Stille Omgang in. Duizenden bedevaartgangers uit het hele land lopen deze nachtelijke stille tocht door het centrum van Amsterdam. Jongere pelgrims hebben in de Mozes en Aäronkerk hun eigen viering, aanvang 19.30 uur.

Eucharistisch wonder
De Stille Omgang is een nachtelijke stille tocht door het centrum van Amsterdam en volgt de route die de pastoor van de Oude Kerk in 1345 liep, nadat hij getuige was geweest van een Eucharistisch wonder dat aan een zieke geschiedde: het Mirakel van Amsterdam. Voor of na de Omgang wonen de deelnemers één van de twintig feestelijke Eucharistievieringen bij in één van de zeven binnenstadskerken. De intentie voor de Omgang van dit jaar luidt: ‘Jezus – gelaat van Gods barmhartigheid – genadebrood voor u’.

Jongerenprogramma
In de Mozes en Aäronkerk aan het Waterlooplein, thuisbasis van de gemeenschap Sant’Egidio, vindt zaterdagavond 12 maart het jongerenprogramma van de Stille Omgang (SO) plaats. Ook dit evenement staat in het teken van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid en is bedoeld voor katholieke jongeren uit het hele land. Het thema van dit jaar is ‘ZIEN’. “Elkaar te zien, gezien worden, zien wij de ander in deze tijd? Echt gezien worden kan diepe indruk maken, niet gezien worden ook. Hoe maken wij barmhartigheid dit jaar concreet? Door te zien!,” aldus de organisatie. Gebed, stilte en Eucharistie staan dit jaar centraal. De kern van het programma is een avond van Barmhartigheid. Momenten van verdieping en bijzondere muziek omlijsten het geheel. In het kader van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid is er uitgebreide mogelijkheid voor het sacrament van boete en verzoening.

Meer informatie klik hier.

Tags: ,