Aartsbisdom > Nieuws > Uitzending TV-Mis op 18 oktober vanuit Baarn

Uitzending TV-Mis op 18 oktober vanuit Baarn

De rechtstreekse uitzending van de Eucharistieviering op tv komt zondag 18 oktober vanuit de H. Nicolaaskerk in Baarn (parochie HH. Martha en Maria). Celebrant is dit keer rector Kuipers van de Utrechtse priesteropleiding het Ariënsinstituut; de live uitzending is vanaf 10.00 uur te zien op NPO 2. Voorafgaand aan deze H. Mis zendt KRO-NCRV om 09.45 uur het Geloofsgesprek uit.

In dit Geloofsgesprek praat presentator Leo Fijen met Jean Paul Thöni, de nieuwe hoofdkrijgsmachtaalmoezenier. Thöni is diaken in de R.-K. Kerk en werkt al ruim tien jaar als aalmoezenier bij Defensie. Aalmoezeniers voeren onder meer gesprekken over levensvragen, geloof en ethiek. Zij zijn aangesloten bij een militaire eenheid waarvoor zij de zielzorg dragen en gaan ook mee op missie. Namens de krijgsmachtbisschop stuurt Thöni in zijn nieuwe functie de krijgsmachtaalmoezeniers aan. Daarbij hoort ook het overleg met andere levensbeschouwingen/godsdiensten binnen Defensie. Gezamenlijk proberen ze het moreel van de militairen hoog te houden. Zodat ze geestelijk opgewassen zijn tegen hun zware taak en elkaar en de samenleving kunnen dienen in moeilijke omstandigheden. Aalmoezeniers begeleiden naast de soldaten eveneens deze thuisblijvers.
“Deze zomer maakte Jean Paul Thöni promotie. Niet vanwege de carrière, maar vanuit de bezieling. Het liefst is hij op uitzending, zoals al twee keer naar Afghanistan. Daar heeft hij geleerd dat een aalmoezenier soms het beste stil kan zijn en eerst luistert om vanuit die stilte verbonden te raken met de militairen. Zo wordt in die verbondenheid God tastbaar als de Schepper die mensen verbindt, juist als ze op zichzelf zijn aangewezen. Jean Paul vertelt daar fascinerend over in het groen van militair vormingscentrum Beukbergen. In zijn verhalen wordt op een inspirerende manier zijn eigen geloof, zijn eigen zoektocht naar de stem van God in zijn leven zichtbaar en tastbaar,” zo schrijft de omroep in de programma-aankondiging.

Online (terug)kijken:

Tags: