Aartsbisdom > Nieuws > Oud-pastor in Utrecht Bob Bodaar O.S.A. overleden

Oud-pastor in Utrecht Bob Bodaar O.S.A. overleden

Het Aartsbisdom Utrecht ontving het bericht dat op 16 april te Eindhoven Jacobus Johannes (Bob) Bodaar O.S.A. is overleden. Hij werd op 18 augustus 1937 geboren in Amsterdam-Noord en gedoopt in de Rita-parochie die bediend werd door de Augustijnen. Dit tekende zijn leven en na het juvenaat in Venlo werd hij in 1963 priester gewijd. Hij was oud-pastor van diverse parochies in Amsterdam en Utrecht en oud-provinciaal van de Nederlandse Provincie van de Orde der Augustijnen.

Pater J.J. Bodaar O.S.A. werd met ingang van 1 september 1982 benoemd tot pastor in het team van de binnenstad van Utrecht met als speciale taak wijkpastor te zijn in de St. Augustinusparochie te Utrecht. Met ingang van 1 september 1983 werd hij benoemd tot deservitor van de St. Augustinus-, de St. Catharina- en de St. Martinusparochie in de binnenstad van Utrecht. Vanwege zijn benoeming als prior-provinciaal van de Orde der Augustijnen werd hem op 1 september 1994 eervol ontslag verleend als pastor in het team van de binnenstad van Utrecht en als deservitor van de St. Augustinus-, de St. Catharina- en de St. Martinusparochie.

“Het pastoraat was zijn roeping,” zo staat in het In memoriam op de website van de Nederlandse Augustijnen. “Hij was een efficiënt bouwpastoor, had zorg voor de mensen die hem waren toevertrouwd en organiseerde fietstochten om de saamhorigheid te vergroten. Hij was een man van weinig woorden, maar ook een graag gehoorde predikant.”
“In 1994 werd hij gekozen als provinciaal van de Nederlandse provincie OSA. In die twaalf jaar toonde hij opnieuw zijn kwaliteiten: hij was een kundig en toegewijd bestuurder die de zaak van de Orde energiek behartigde. Het was een tijd van afbouw, maar via het Augustijns Instituut, de Augustijnse Beweging en de Familia Augustiniana probeerde hij steeds nieuwe wegen te ontdekken.”
De laatste jaren ging zijn conditie snel achteruit. “Hij heeft deze moeilijke tijd, ook dankzij de steun van veel zorgzame handen, dapper gedragen. Zijn inspiratie putte hij uit de Schrift. Jezus’ woorden: ‘Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen,’ heeft hij zonder pretentie in praktijk gebracht. Later verdiepte hij zich verder in Augustinus. ‘Eert in elkander God,’ was voor hem geleefde werkelijkheid. Bob was een stille, harde werker op wie je kon bouwen, een man met een vast geloof zonder franje. Moge, nu het werk gedaan is, het eeuwige licht hem verlichten,” aldus de website van de Augustijnen.

Klik hier voor het overlijdensbericht