Aartsbisdom > Nieuws > Sacramentenbediening ten tijde van het coronavirus

Sacramentenbediening ten tijde van het coronavirus

Kardinaal Eijk heeft op 30 maart een brief gestuurd over de sacramentenbediening ten tijde van het coronavirus. “Vanwege de ernst van het coronavirus en het helpen indammen daarvan, is het noodzakelijk in alle gevallen uiterst zorgvuldig om te gaan met zowel de ontvangers als de bedienaren van de sacramenten. Daartoe volgen hieronder enkele richtlijnen en suggesties, mede naar aanleiding van vragen uit het pastorale veld,” zo schrijft de Utrechtse aartsbisschop.

De brief over de sacramentenbediening is gericht aan de pastoors en alle priesters, diakens, pastoraal werkers en alle parochianen in het Aartsbisdom Utrecht. Beproken worden onder andere Doopvieringen, de ziekenzalving en de ziekenzegen.

Doopvieringen mogen ten tijde van het coronavirus niet plaatsvinden, omdat de vereiste 1,5 meter afstand niet in acht kan worden genomen. Indien doopvieringen zijn gepland, dienen deze te worden uitgesteld. “In geval van nood kan door één van de ouders, een ander familielid, een arts, verpleegkundige of wie ook een ‘nooddoop’ worden toegediend,” aldus de kardinaal.

Ziekenzalving
Wat betreft de ziekenzalving schrijft kardinaal Eijk dat een priester deze alleen aan een corona-patiënt mag toedienen indien de juiste beschermende kleding aanwezig is en in overleg met de arts van de patiënt of zijn eigen huisarts.
Kardinaal Eijk: “Wanneer er geen beschermende kleding aanwezig is, moet de priester ervan afzien de corona-patiënt te bezoeken en hem de ziekenzalving toe te dienen. De beschermende kleding is immers essentieel, zowel om de priester zelf de vereiste bescherming te bieden alsook om ervoor te zorgen dat hij niet een bron van besmetting wordt voor anderen, als hij zonder beschermende kleding aanwezig is geweest bij een corona-patiënt en daardoor ook besmet is geraakt. Immers, een priester heeft veelvuldig contact met diverse parochianen en alle voorzichtigheid is daarom geboden, voor anderen en hemzelf. Wanneer de ziekenzalving niet kan worden toegediend, is het van belang dat de zieke en diens familie weten dat het verlangen naar dit sacrament ook de genade van dit sacrament geeft.”

Wanneer een diaken of pastoraal werker wordt gevraagd voor de ziekenzegen, gelden dezelfde veiligheidsvoorschriften als bij de ziekenzalving. Aan het einde van zijn brief gaat kardinaal Eijk nog in op enkele rituelen wanneer een zieke daadwerkelijk stervende is en op de actuele richtlijnen rond het sacrament van boete en verzoening.

Klik hier om de brief van kardinaal Eijk te lezen