Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk geen kandidaat voorzitterschap Nederlandse Bisschoppenconferentie

Kardinaal Eijk heeft besloten om zich niet opnieuw kandidaat te stellen voor het voorzitterschap van de Nederlandse Bisschoppenconferentie. Hij heeft deze positie vervuld sinds 2 juli 2011. Binnenkort kiezen de bisschoppen uit hun midden een nieuwe voorzitter voor een periode van vijf jaar.

Er zijn twee redenen voor het feit dat kardinaal Eijk geen kandidaat is. Op de eerste plaats wordt hij geplaagd door een pijnlijke gewrichtsaandoening die met name het lopen nu en dan bemoeilijkt. Op de tweede plaats wil hij meer tijd en energie kunnen steken in (met name de pastoraal van) het Aartsbisdom Utrecht. Bovendien stelt de verdergaande ontkerkelijking de parochies en het aartsbisdom voor grote uitdagingen, waar kardinaal Eijk zoveel mogelijk aandacht aan wil besteden. Het voorzitterschap was de afgelopen vijf jaar een arbeidsintensieve opgave, waarbij vooral de aanpak van het schandaal van het seksueel misbruik in de R.-K. Kerk veel tijd vroeg. In 2008 stelde aartsbisschop Eijk zich overigens ook geen kandidaat, toen er een opvolger moest komen voor kardinaal Simonis als voorzitter. Kardinaal Eijk was toen net benoemd als aartsbisschop van Utrecht en wilde zich volledig richten op zijn nieuwe benoeming.

Tags: