Aartsbisdom > Nieuws > Pastoraal werker L.D. Moll overleden

Pastoraal werker L.D. Moll overleden

Lambert Dirk Moll, pastoraal werker van het Aartsbisdom Utrecht, is op 20 januari 2016 te De Bilt overleden. Hij werd geboren te Midwolda op 9 mei 1955. Van 15 augustus 2007 tot 1 november 2007 was hij werkzaam als geestelijk verzorger in het Ziekenhuis Rivierenland te Tiel en op 1 april 2009 ontving hij de kerkelijke zending om als geestelijk verzorger werkzaam te zijn in het Diakonessenhuis te Utrecht.

Lambert Moll was lid van de oecumenische Nikola Kommuniteit aan de Maliesingel te Utrecht. Daaruit bleek zijn oecumenische betrokkenheid. Als protestant gedoopt en opgevoed, koos hij op latere leeftijd voor de Rooms-Katholieke Kerk. Zijn openheid naar de orthodoxie kon hij beleven binnen de Utrechtse katholieke byzantijnse gemeenschap Wladimirskaja.
“Gedurende vele jaren was Lambert daar de lector. Hij deed dit met grote ernst en overgave,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. Lambert Moll was lange tijd leraar Engels op een middelbare school, daarnaast studeerde hij theologie. Zijn afstudeerscriptie was gewijd aan de liturgische functie van de lector, vooral in de gewone katholieke liturgie maar ook met een gedeelte over de Byzantijnse liturgie, met als ondertitel: hoe kan de lector bijdragen aan het bidden in de liturgie? De laatste periode van zijn leven was hij werkzaam als geestelijk verzorger in het Diaconessenziekenhuis te Zeist. Kardinaal Eijk: “Opvallend was zijn gedegen kennis en brede interesse, maar bescheiden als hij was, liep hij daar niet mee te koop. Hij was een heel fijn mens, op en top betrouwbaar, iemand op wie je kon bouwen.”

De gedachtenisviering vindt plaats op dinsdag 26 januari 2016 om 13.30 uur in de Janskerk aan het Janskerkhof te Utrecht. Voor wie niet de begrafenis bijwoont, is er de mogelijkheid om in de kerk te condoleren vanaf 12.45 uur. De begrafenis (met een Byzantijnse Litia) vindt om 15.30 uur plaats op de R.K. begraafplaats St. Barbara, Prinsesselaan 2 te Utrecht. Aansluitend bestaat de gelegenheid om te condoleren in de ontvangruimte aldaar.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht