Aartsbisdom > Nieuws > Week van Gebed voor de eenheid van christenen 2016

Week van Gebed voor de eenheid van christenen 2016

‘Het woord is aan jou’. Zo luidt het thema voor de komende Week van Gebed voor de eenheid van christenen. Deze gebedsweek wordt in 2016 van 17 t/m 24 januari over de hele wereld gehouden. Kerken en groepen van christenen kunnen plaatselijk meedoen met het initiatief. De kerken in Letland hebben teksten gemaakt.

De Raad van Kerken en MissieNederland werkten samen aan de voorbereiding van de Week van Gebed voor de eenheid. In het najaar werden het boekje met de orde van dienst, de meditaties voor de acht dagen en ander ondersteuningsmateriaal gepresenteerd in Amersfoort.
Het materiaal van de Week van Gebed is geïnspireerd op de tekst uit 1 Petr. 2,9 “Geroepen om de machtige daden van de Heer te verkondigen.” In de Nederlandse uitgave is aan deze missionaire opdracht een prikkelende draai gegeven: “Het woord is aan jou.”

De Raad van Kerken en MissieNederland kennen een lange gebedstraditie die teruggaat op initiatieven van ruim 160 jaar geleden. Wereldwijd bidden miljoenen christenen mee. Door samen te bidden blijken zij meer onderlinge verwantschap te ervaren. Tegelijk kun je je verantwoordelijkheid voor anderen tonen door de problemen van de samenleving in de voorbeden een plek te geven. Afgelopen jaar hebben in Nederland naar schatting zo’n 200.000 mensen meegedaan met het initiatief.

Het materiaal voor de Week van Gebed voor de eenheid van christenen is te vinden op de websites van de Raad van Kerken in Nederland en de Katholieke Vereniging voor Oecumene.