Aartsbisdom > Nieuws > Geloofsgesprek: kardinaal Eijk over Jaar van de Eucharistie

Geloofsgesprek: kardinaal Eijk over Jaar van de Eucharistie

In het Aartsbisdom Utrecht ging op 1 december (eerste zondag van de Advent) het Jaar van de Eucharistie van start. In verschillende parochies kwamen de gelovigen uit diverse geloofsgemeenschappen dat weekend samen in het Eucharistisch centrum, om de Eucharistie te vieren. In het Geloofsgesprek van 15 december praat kardinaal Eijk met Leo Fijen over de redenen voor dit initiatief.

In veel parochies in het Aartsbisdom Utrecht staan inmiddels activiteiten gepland in het kader van het Jaar van de Eucharistie. Deze zijn te vinden in het speciale onderdeel op de website van het aartsbisdom. Kardinaal Eijk heeft in de aanloop naar dit themajaar een pastorale brief geschreven, waarin hij uitlegt waarom de Eucharistie het hart van het geloof is en in alles centraal moet staan. In het geloofsgesprek gaat de aartsbisschop nader in op de betekenis en het belang van de Eucharistie, niet alleen voor de gelovigen in het Aartsbisdom Utrecht maar ook voor hemzelf.
Na het Geloofsgesprek volgt de rechtstreekse uitzending van de Eucharistieviering, die komt op 15 december vanuit de Sint Lambertusbasiliek te Hengelo (parochie de Goede Herder). Celebrant is pastoor Marc Oortman.

Geloofsgesprek, zondag 15 december 9.45 uur, KRO NPO 2
Eucharistieviering, zondag 15 december, 10.00 uur, KRO NPO 2