Aartsbisdom > Nieuws > Oktobernummer ‘Op Tocht’ kijkt terug en blikt vooruit

Oktobernummer ‘Op Tocht’ kijkt terug en blikt vooruit

Het oktobernummer van het bisdomblad ‘Op Tocht’ kijkt terug én vooruit. Zo wordt teruggeblikt in woord en beeld op de Tarcisiusdag voor misdienaars, die eind september werd gehouden. Liefst 230 misdienaars kwamen toen naar Utrecht voor een dag vol activiteiten, die eindigde in de tuin van het bisschopshuis. Ook bevat dit nummer verslagen van het 125-jarig jubileum van de Jozefkerk in Enschede en de ontmoetingsdag voor nieuwe katholieken.

Vooruitgeblikt wordt er ook in deze editie, zoals op de Nationale Roepingenweek begin november. In de bisdommen zijn er van zondag 3 t/m zaterdag 9 november speciale vieringen waarin de roeping tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven centraal staat. Ook vanuit de Konferentie Nederlandse Religieuzen wordt meegewerkt aan dit initiatief. In het Aartsbisdom Utrecht is de viering op zaterdag 9 november, om 9.30 uur. Kardinaal Eijk is dan hoofdcelebrant tijdens een speciale viering in de Vredeskapel van de St. Catharinakathedraal.

Verder kijkt ‘Op Tocht’ vooruit op de landelijke jongerenbedevaart naar Rome in 2020 en op het diocesane ‘Jaar van de Eucharistie’ dat start op 1 december. Begin november krijgen de parochies van het Aartsbisdom Utrecht materialen toegestuurd: banieren, draagspeldjes en gebedskaartjes.
In zijn column vertelt kardinaal Eijk over een bijzondere bewoner van het klooster Mount Argus in Dublin. Kardinaal Eijk verbleef daar vanwege een lezing die hij voor Ierse artsen hield. In Mount Argus woonde ooit ook de Nederlandse Passionist Andreas Houben, die in 2007 werd heiligverklaard. Kardinaal Eijk gaat in op zijn leven: pater Houben was een eenvoudige priester, toch gaf God juist hem de gave van de gebedsgenezing: “Wat voor de wereld zwak is, heeft God uitverkoren, om het sterke te beschamen, wat voor de wereld van geringe afkomst is en onbeduidend, heeft God uitverkoren (1 Kor. 12-28), zo memoreert de kardinaal in zijn column. In juni 2020 gaat het Aartsbisdom Utrecht overigens op bedevaart naar Ierland – ook daarop kijkt dit bisdomblad vooruit met een overzicht van het bedevaartprogramma.

– Klik hier voor de column van kardinaal Eijk
– Klik hier voor een abonnement op ‘Op Tocht’ of om dit nummer na te bestellen

Tags: