Aartsbisdom > Nieuws > Verhalen van christelijke migranten in ‘Op Tocht’

Verhalen van christelijke migranten in ‘Op Tocht’

In het onlangs verschenen septembernummer van ‘Op Tocht’ komen christelijke migranten aan het woord. Aanleiding was de Werelddag van de Migrant en de Vluchteling, die de R.-K. Kerk in september viert. Adel Younan uit Irak woont en kerkt in Groenlo (St. Paulusparochie), Fady Alnaqola uit Syrië is nu Apeldoorner (Emmaüsparochie). Twee verhalen van migranten over vluchten, je plek vinden en de kracht van het geloof.

Adel Younan (43) ontvluchtte de oorlog in Irak. Hij vroeg en kreeg asiel in Nederland en werkt al jaren als stukadoor, eerst in loondienst en nu voor zichzelf. Sinds een klein jaar is hij acoliet in de parochie: “Dat was in het begin wel zweten maar nu gaat het veel beter. Ik wil graag iets voor de kerk betekenen. Ik werk zes dagen per week, maar de zondagen en de avonden ben ik beschikbaar.”

Fady Alnaqola vluchtte vijf jaar geleden uit Syrië naar Nederland. Na een tocht langs diverse AZC’s kwam hij terecht in Apeldoorn, waar hij nu met zijn vrouw en drie zonen woont. In Syrië was hij tandarts, inmiddels is hij dat hier na de nodige taalcursussen opnieuw. “Zonder geloof is er geen hoop,” zegt hij stellig. “Dat hebben we tijdens de oorlog ervaren. Vaak waren we in Syrië moe en bang. En toen ik hier kwam, had ik grote onzekerheid. Het duurde 14 maanden voordat ik mijn gezin terugzag. Maar het geloof helpt om alle obstakels te overwinnen.”

Ook in dit nummer: een interview met de Utrechtse Romy Sloot (24), die begin september naar Bogotá (Colombia) is vertrokken. Zij wordt uitgezonden door Fidesco (een internationale katholieke missieorganisatie) om er twee jaar lang als projectmanager een buurthuis aan te sturen. Romy: “Ik heb het gevoel dat God me roept om mijn talenten te gebruiken om anderen te helpen en Hem te dienen.”
Verder in deze editie van ‘Op Tocht’: het traditionele zomeroverzicht, een bijdrage van Pia Verhoeven over kerkenvisie en een fotoverslag van het kinderkamp. In zijn column laat kardinaal Eijk zijn gedachten gaan over het Suitbertusfeest in het Duitse Kaiserswerth.

– Klik hier voor de column van kardinaal Eijk
– Klik hier voor een abonnement op ‘Op Tocht’ of om dit nummer na te bestellen

Tags: