Aartsbisdom > Nieuws > Zeereerwaarde heer J.H.G. Leemereise overleden

Zeereerwaarde heer J.H.G. Leemereise overleden

In Wijhe is op 6 september in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Johannes Henrikus Gerhardus Leemereise, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Wijhe op 11 april 1928. Na zijn priesterwijding op 24 juli 1960 was hij achtereenvolgens kapelaan te Breukelen, ‘s-Heerenberg, Geesteren en Wageningen. Met ingang van 1 september 1974 werd hij benoemd tot pastoor van de H. Augustinusparochie te Gaanderen. Per 1 september 1981 werd hij benoemd tot pastor in het samenwerkingsverband van de parochies te Twello, Bussloo en Terwolde. Met ingang van 1 juli 1998 ging hij met emeritaat.

Jan Leemereise is geboren en getogen op de Boerhaar, bij Wijhe. Als kleine jongen wilde hij vanwege het mooie kostuum aanvankelijk postbode worden. Aan het einde van de lagere school wilde hij echter priester worden, maar de pastoor zag destijds geen roeping bij hem. “Jan ging dus aan het werk bij de plaatselijke kapper. Maar zijn verlangen naar het priesterschap werd steeds sterker,” aldus kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Hij ging naar het Juvenaat van de paters van het heilig Hart in Bergen op Zoom. Dat was het toch niet. Dan toch maar kapper? Maar juist op dat moment kwam er een nieuwe pastoor op de Boerhaar. Die zorgde ervoor dat Jan naar het kleinseminarie in Apeldoorn mocht.”
“Jan was priester in hart en nieren. Een man Gods. Vriendelijk en betrokken, soms wat eigenzinnig. Hij kwam op voor recht en gerechtigheid. Het ging hem om het heil van heel de mens, hij liet zich leiden door de woorden van Christus: ‘Wat gij aan de minste der Mijnen hebt gedaan, hebt gij aan Mij gedaan’,” zo schrijft kardinaal Eijk. “Een toegewijd priester is van ons heengegaan. Moge de Heer zijn dienaar opnemen in zijn heerlijkheid. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht