Aartsbisdom > Nieuws > Symfonische Orgelavonden in Calixtusbasiliek Groenlo

Symfonische Orgelavonden in Calixtusbasiliek Groenlo

Voor het zevende achtereenvolgende jaar worden er in de H. Calixtusbasiliek te Groenlo (Kerkstraat 8, parochie St. Paulus) symfonische orgelconcerten gegeven. Op 31 juli verzorgt de bekende organist Jaap Zwart het eerste concert uit een serie van vier. Hij bespeelt dan het monumentale Adema orgel uit 1926.

“Dit prachtige orgel, dat uniek is vanwege de bijzondere Frans-symfonische klanken, heeft de status van rijksmonument en is uitermate geschikt voor het uitvoeren van werken van onder anderen Boëllmann, Franck en Vierne. In 1993 is het orgel vanuit de gesloten Amsterdamse parochiekerk HH. Nicolaas en Barbara (‘De Liefde’) overgedragen aan de Groenlose geloofsgemeenschap,” aldus de St. Paulusparochie op haar website.

De organist geeft aan het begin van elk concert een korte inleiding. Na afloop is er gelegenheid om op de koorzolder de speeltafel en het orgel van nabij te bekijken en in de Calixtuszaal, bij een kop koffie of thee, na te praten.

Naast 31 juli zijn er concerten op 7 augustus, 14 augustus en 21 augustus. De aanvang is steeds 20.15 uur en de entree is gratis, na afloop is een vrijwillige gift welkom.

Op 31 juli staan onder meer werken van Messiaan en Liszt op het programma. Organist Jaap Zwart vertolkt op 7 augustus onder meer composities van Langlais en Franck; op 14 augustus klinkt naast Franck, Langlais en Messiaan ook onder meer Dupré. Tijdens het laatste concert speelt Jaap Zwart een keuze uit de verzoeknummers die het publiek bij de eerste drie concerten kan opgeven.

Klik hier voor meer informatie over het monumentale orgel, de organist en de volledige programma’s van de symfonische orgelavonden.