Aartsbisdom > Nieuws > Faculteitsdag over religieuze biografie

Faculteitsdag over religieuze biografie

De Faculteitsdag van de Tilburg School of Catholic Theology had dit jaar als thema: ‘Danneels, Nederland en de wereldkerk: ‘Dilemma’s van een biograaf’. Voorafgaand aan het programma was er in de studentenkerk Maranatha in Tilburg een H. Mis, met mgr. Woorts als hoofdcelebrant en de studentenpastores Jos Moons sj en Michiel Peeters als concelebranten.

In zijn preek memoreerde mgr. Woorts dat in 2017 het 100-jarig bestaan van het Portugese bedevaartsoord Fatima wordt gevierd. “Wellicht zou dat een mooi thema kunnen zijn voor de ‘Faculteitsdag’ volgend jaar, mocht er nog geen thema gekozen zijn. ‘t Is maar een suggestie,” aldus de Utrechtse hulpbisschop. Volgend jaar maakt het Aartsbisdom Utrecht een bedevaart naar Fatima. Eerder deze maand waren 200 Utrechtse pelgrims in Rome, in het kader van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid. Daar hadden zij met in totaal 2.000 Nederlanders onder meer een ‘Nederlandse Dag’ met een Mis in de St. Pieter en een toespraak van paus Franciscus. Mgr. Woorts: “De pelgrims vierden ook in de basilica S. Maria in Trastevere. Daar in de absis zie je dat prachtige gouden mozaïek van onze Heer Jezus Christus, als de hemelse Bruidegom op een troon in de hemel. En naast Hem gezeten Maria, voorgesteld als een stralende bruid. Wat zo raakt, mij althans, dat is de arm van onze Heer die Hij liefdevol legt over de schouder van zijn bruid, van ons als zijn Kerk.”
Die omhelzing van de Heer voor ieder van ons stond centraal in het Heilig Jaar van de Barmhartigheid, “en dat blijft centraal staan, ook na dit Heilig Jaar; Gods omhelzing voor ieder mens, een omhelzing die van ons blijvende werken van barmhartigheid verwacht, waardoor wij meer en meer getooid worden om voor de Heer te kunnen verschijnen.” Zodat er als dat moment komt – indachtig het thema van deze Faculteitsdag – “geen ‘dilemma’s’ voor onze ‘hemelse Biograaf’ hoeven te zijn, om ons binnen te doen gaan in zijn vreugde, om opgenomen te worden in Gods eeuwige omhelzing.”

Tijdens het middagprogramma stond de religieuze biografie centraal. In een tijd waarin het individu centraal staat, zijn biografieën ‘in’, zo stelde de organisatie van de Faculteitsdag vast. Ook religieuze leiders ontkomen niet aan deze golf van aandacht. Maar het genre is verre van evident en het roept vele vragen op.
Waar vragen rond het begrijpen van een mens en diens levenskeuzes opdoemen, kan de theologie niet afzijdig zijn. Deze Faculteitsdag besteedde dan ook bijzondere aandacht aan de plaats van de religieuze biografie binnen een maatschappelijke en theologische context. Stelt het biograferen van gelovigen andere eisen dan dat van ongelovigen? Biedt de oude traditie van hagiografie nog aanknopingspunten? En wat is de rol van de biograaf in dit alles? Aan de hand van de biografie van kardinaal Danneels bood dr. Karim Schelkens in zijn lezing een reflectie op de thematiek van de religieuze biografie.

Klik hier voor de preek van mgr. Woorts

Tags: