Aartsbisdom > Nieuws > ‘Utrechts’ parochieblad tweede bij Kerkbladverkiezing

‘Utrechts’ parochieblad tweede bij Kerkbladverkiezing

LEF!, het kerkblad van de protestantse gemeente Velp, is uitgeroepen tot Kerkblad van het Jaar 2019. De verkiezing vond plaats in het kader van de Dag van het Kerkblad op 25 mei in Deventer, georganiseerd door het bureau voor geloofscommunicatie ‘De Zalige Zalm’. Het parochieblad ONE van de parochie Sint Jan de Doper uit Vecht en Venen (Aartsbisdom Utrecht) veroverde de tweede plaats, het parochieblad van Kortenhoef, Ankeveen en Nederhorst ten Berg (KAN-nieuws) werd derde.

De jury koos voor LEF! “vanwege de uitstekende en gedurfde balans tussen tekst en foto’s door het hele blad en de opvallende paginagrote foto van het gezin van de nieuwe predikant. Dit kerkblad maakt z’n naam waar!,” aldus De Zalige Zalm.

De titel is dit jaar uitgereikt aan het kerk-/parochieblad dat optimaal ruimte geeft aan foto’s en afbeeldingen in het blad. De jury, onder voorzitterschap van verhalenverteller en journalist Kees Posthumus beoordeelde 23 inzendingen vanuit het hele land. Bij ONE was de jury zeer te spreken over de originele coverfoto: “Met aandacht bedacht en gemaakt. Gebruik van de spiegel maakt het rijk aan betekenissen. Ook in goede relatie met de bijgaande covertekst,” zo staat in het juryrapport. De binnenkomer op pagina 4 met een paginagrote foto kon eveneens op bijval van de jury rekenen: “goed om te kiezen voor niet alleen bloemen, maar voor de combinatie met een persoon.” Verder was de jury onder meer enthousiast over de positionering van foto’s en het formaat ervan door het blad heen en de rubriek ‘Bloot’ op de achterzijde (waarin mensen zich blootgeven zonder uit de kleren te gaan).

Naar aanleiding van de Kerkblad van het Jaar-verkiezing stelt De Zalige Zalm dat kerkbladen van oudsher vooral formele teksten bevatten, maar dat er de laatste tien jaar een ontwikkeling te zien is naar kleurrijke magazines met inspirerende persoonlijke geloofsverhalen. “Deze verandering is ingegeven door een groeiend besef bij de kerken dat ze op een meer aansprekende manier moeten laten zien wat zij geloven als zij willen dat hun boodschap nog gehoord wordt,” zo meent De Zalige Zalm. Deze uitgeverij van kerkbladen traint en adviseert redacties om deze omslag te maken.

De jury, die naast Kees Posthumus bestond uit Ilona Hendriks (fotograaf en communicatiedeskundige) en Marcel Holl (directeur De Zalige Zalm), beoordeelde de bladen ook op hun X-factor zoals verrassende rubrieken, een aantrekkelijke inhoudsopgave en persoonlijke verhalen. De winnende redactie ontving De Zalige Zalm-schaal.
De prijsuitreiking vond plaats tijdens de jaarlijkse Dag van het Kerkblad op zaterdag 25 mei: een inspiratiedag voor vrijwillige redacties van kerk- en parochiebladen.

De winnende bladen

• Blader hier de winnende editie van LEF van de protestantse gemeente Velp
  • Blader hier door ONE van de Sint Jan de Doperparochie in Vecht en Venen
  • Blader hier door KAN-nieuws van de parochies van Kortenhoef, Ankeveen en Nederhorst den Berg