Aartsbisdom > Nieuws > Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid op 28 april

Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid op 28 april

Op de dag van de heiligverklaring van zr. Faustina (30 april) in het Heilig Jaar 2000 verklaarde paus Johannes Paulus II dat Barmhartigheidszondag (de Tweede Zondag van Pasen oftewel Beloken Pasen) voortaan door de gehele Kerk gevierd zal worden. Dit naar de wens van Jezus, die dit bekend had gemaakt toen Hij aan de Poolse zr. Faustina (1905-1938) was verschenen. Diverse parochies in het Aartsbisdom Utrecht hebben aandacht voor Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid.

Op Barmhartigheidszondag wordt gevierd dat God de berouwvolle zondaar vergeving zal schenken. Hij beloofde gelovigen, die op Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid naderen tot het sacrament van boete en verzoening en de Eucharistie, bijzondere genaden te schenken. In het jaar 2005 overleed paus Johannes Paulus II op de vooravond van deze zondag. Op aanwijzing van zr. Faustina is er van de verschijning van Jezus een afbeelding gemaakt, die inmiddels over de hele wereld verspreid is: hierop heft de in het wit geklede Jezus Zijn rechterhand op in een zegenend gebaar, terwijl Hij met Zijn linkerhand op Zijn borst wijst. Vanuit Zijn borst gaan twee stralen uit, een rode die staat voor het bloed en een witte die staat voor het water. Het onderschrift luidt: ‘Jezus ik vertrouw op U’. Jezus leerde zr. Faustina ook de rozenkrans van de Goddelijke Barmhartigheid.

De Vriendenclub van de barmhartige Jezus organiseert zondagmiddag 28 april in de Maria bedevaartskerk te Renkum (Dorpsstraat 1) de jaarlijkse viering van het wereldwijde feest van de Goddelijke barmhartigheid. Het programma begint om 15.00 uur met het rozenkransgebed van de Goddelijke barmhartigheid. Daarna is aansluitend de H. Mis. Vervolgens zal gedurende de uitstelling van het Allerheiligste Sacrament biechtgelegenheid zijn tot circa 17.00 uur. Pater F. Vergeer van Missiehuis Mill Hill is voor gesprekken beschikbaar. Daarna is er een gezellige ontmoeting in de pastorie.
In de H. Calixtusbasiliek (foto links) aan de Kerkwal in Groenlo (parochie St. Paulus) vindt op zondag 28 april wederom een Uur van Barmhartigheid plaats. Pastoor H. de Jong: “Er is gelegenheid tot stil gebed bij het Allerheiligste Sacrament, de rozenkrans van de Goddelijke Barmhartigheid wordt gebeden én er is gelegenheid tot het ontvangen van het sacrament van boete en verzoening.” Het gebedsuur wordt gehouden van 15.00 uur tot 16.30 uur, een gedeelte meemaken is ook mogelijk. “Eerder op deze zondag begint de Hoogmis in de basiliek om 10.30 uur. Na afloop is er ontmoeting met koffie en thee in de Calixtuszaal. U bent van harte welkom,” aldus pastoor De Jong.