Aartsbisdom > Nieuws > Veel interviews in aprilnummer Op Tocht

Veel interviews in aprilnummer Op Tocht

Eind vorige week verscheen het aprilnummer van het bisdomblad ‘Op Tocht’. Daarin een dubbelinterview met rector Patrick Kuipers van het Ariënsinstituut en Trees Versteegen (teamleider Diocesane Kerkelijke Caritas Instelling). Zij vertellen over de opleiding tot onbezoldigd permanent diaken, catecheet en diaconaal assistent, waarvan de coördinatie in hun handen ligt. In een ander interview stelt Sarah Mijhad (26) zich voor – zij is de nieuwe jongerenwerker van het aartsbisdom.

Verder in deze editie: een verslag van de goedbezochte Vormelingendagen en pastor Johan Rutgers die vertelt over het bezoek dat hij met parochianen uit de Emmanuelparochie bracht aan het Ikonenmuseum in Kampen: “Een expositie die niet alleen aan onze persoonlijke interesses tegemoet kwam, maar ook ons als gelovige rooms-katholieke christenen heeft gevoed en geïnspireerd,” aldus Rutgers.

Het aprilnummer van ‘Op Tocht’ kijkt daarnaast terug: zoals op het initiatief ‘24 uur voor de Heer’, dat in diverse parochies in het Aartsbisdom Utrecht werd gehouden als onderdeel van de voorbereiding op Pasen. Ramon Mangold maakte prachtige foto’s van deze bijeenkomsten, waarin gebed, aanbidding en bericht centraal staan. Tevens bevat dit nummer een terugblik op de Stille Omgang in Amsterdam, waarbij alle drie de Utrechtse bisschoppen aanwezig waren.
In zijn column gaat kardinaal Eijk in op de ‘binnenkamer’ waarin we ons volgens Jezus in het Matteüsevangelie moeten opsluiten om goed te kunnen bidden. “Met de ‘binnenkamer’ bedoelt Jezus niets anders dan ons innerlijk leven,” aldus de Utrechtse aartsbisschop. Veelal komen we door de vele afleidingen die de smartphone of tablet bieden niet of nauwelijks toe aan ons innerlijk leven. “Jezus geeft dus juist een heel praktisch advies. Bidden zegt mensen zo weinig, omdat hun innerlijk leven niet zelden schraal is. Het is uiteraard niet het enige probleem dat mensen met bidden hebben, maar wel een van de belangrijkste. Eigenlijk zouden we eerst tijd moeten vrij maken om onze binnenkamer, ons innerlijk leven, meer te laten floreren. Want dat is van onze kant nodig om te komen tot het authentieke, zuivere en oprechte gebed dat Jezus bedoelt.”

– Klik hier voor de column van kardinaal Eijk
– Klik hier voor een abonnement op ‘Op Tocht’ of om dit nummer na te bestellen