Aartsbisdom > Nieuws > Oproep: zorg voor goede ledenadministratie van parochie

Oproep: zorg voor goede ledenadministratie van parochie

Voor de R.-K. Kerk is het van wezenlijk belang dat ze weet wie haar leden zijn. Het middel daartoe is de ledenadministratie. Hierin staan alle leden geregistreerd met naam en adres. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft recent echter een motie aangenomen die ertoe moet leiden dat er per 1 maart 2018 geen verhuis- en overlijdensmutaties meer worden verstrekt aan de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA).

“Dit heeft voor onder andere de R.-K. Kerk grote consequenties,” zo schrijft bisdomeconoom J. Zuijdwijk in een brief die is verstuurd aan de parochiebesturen van het Aartsbisdom Utrecht. Er is een landelijke werkgroep in het leven geroepen die onderzoekt of er mogelijkheden zijn voor een alternatief voor SILA. “Ze streeft daarbij naar continuïteit waarbij het ontvangen van verhuis- en overlijdensgegevens van de eigen leden op een andere manier toch mogelijk kan worden gemaakt,” aldus Zuijdwijk in de brief.
Hij vraagt de parochies om al het mogelijke te doen om hun eigen plaatselijke ledenbestand op orde te brengen en/of te houden en waar mogelijk gegevens te verzamelen die op termijn handig zullen blijken te zijn. Zo zijn e-mailadressen en 06-nummers vaak verhuisbestendig en kan het registreren daarvan een manier zijn om contact te houden met de parochianen. “Verder kunt u uw leden erop attent maken dat ze u informeren wanneer er sprake is van een verhuizing of van een overlijden in de familie. We willen niet afwachten maar ons zo goed mogelijk voorbereiden op de verwachte veranderingen,” zo benadrukt de bisdomeconoom.