Aartsbisdom > Nieuws > Eerste ‘Op Tocht’ van 2019 verschenen

Eerste ‘Op Tocht’ van 2019 verschenen

Het vorige week verschenen januarinummer van ‘Op Tocht’ bericht onder meer over het jubileum van de Broeders van Sint Jan: zij vieren in het weekend van 2-3 februari hun tienjarige aanwezigheid in de stad Utrecht. Ook bevat deze editie een artikel over hoe parochies kunnen omgaan met parochianen met dementie.

Verder in dit nummer: het diaconaal werkbezoek aan de Achterhoek, de column van kardinaal Eijk over ‘Silvesterabend’ en het eerste artikel in de nieuwe reeks van de Diocesane Kerkelijke Caritas Instelling (DKCI) over beschermheiligen. Diocesaan diaconaal werker Hans Oldenhof schrijft daarin onder meer: “Heiligen zijn ‘net mensen’: nooit volmaakt, soms met eigenaardige trekken, altijd met zwakheden, maar ook met iets opvallends. Wat opvalt is hoe zij, op hun plaats en in hun tijd, omgingen met de grote levensvragen rond recht en onrecht, oorlog en vrede, liefde en haat, leven en dood, falen en boven jezelf uitstijgen. Welke ontwikkeling hebben zij doorgemaakt? Welke rol speelden Kerk en geloof daarbij? Waarin raken zij ons? Wat hebben zij ons te zeggen? Opvallend is hoeveel heiligen zich inzetten voor de armen in hun omgeving. Het is interessant om te kijken naar de wisselwerking tussen hun inzet enerzijds en hun band met de hemel anderzijds. Velen hadden op hun beurt een heilige waaraan zij zich spiegelden.”

Lees hier de column van kardinaal Eijk
Klik hier om dit nummer na te bestellen of voor een abonnement

Tags: