Aartsbisdom > Nieuws > Diakens bezoeken diaconale projecten Westervoort

Diakens bezoeken diaconale projecten Westervoort

De jaarlijkse aartsdiocesane ontmoetingsdag voor permanente diakens en hun echtgenotes speelde zich zaterdag 19 januari af in en rondom de St. Werenfriduskerk te Westervoort (parochie St. Willibrordus). De dag begon met een Eucharistieviering met mgr. Hoogenboom als hoofdcelebrant, waarna de deelnemers onder meer een rondgang maakten langs de ‘pareltjes’ van het Diaconale Plein aldaar, zoals de fietsenbank en het repaircafé. ‘s Middags verzorgde mgr. Woorts een met fraaie kunstafbeeldingen gelardeerde lezing over ‘Christus in beeld’.

Aan het begin van de viering bracht mgr. Hoogenboom de aanwezigen de hartelijke groeten over van kardinaal Eijk, die revalideert van een geslaagde knieoperatie. In zijn preek ging de Utrechtse hulpbisschop dieper in op de Evangelielezing over de roeping van de tollenaar Levi (de latere evangelist Matteüs).

Mgr. Hoogenboom: “De tollenaar Leviis een zondaar, in de ogen van de mensen en ook in de ogen van Jezus. Het is Jezus, het gelaat van Gods barmhartigheid, die Levi’s isolement doorbreekt, die hem roept en zegt: ‘Volg mij!’ Vanaf dat moment verandert alles. Het decor verschuift van het tolhuis naar de feestzaal, van eenzaamheid naar vriendschap, van haat en afschuw naar gemeenzaamheid. Het is Gods barmhartigheid die dit alles bewerkt, tezamen met de bereidheid van Levi om die barmhartigheid van God aan zich te laten geschieden.” Levi wordt van uitgestotene, uitverkorene. Jezus kreeg veel kritiek op Zijn optreden, maar Zijn antwoord was steeds: ‘Niet de gezonden hebben een geneesheer nodig maar de zieken!’ Mgr. Hoogenboom: “Bidden wij op voorspraak van de evangelist en martelaar Matteüs dat ook wij, naar zijn voorbeeld, ons durven laten raken door de roepstem van onze Heer. Dat ook wij, zoals Matteüs, ons laten opnemen in de vriendenkring van onze Heer. Dat ook wij, zoals Matteüs, ons laten genezen door Gods liefde en barmhartigheid. Dat ook wij, zoals Matteüs, mogen aanzitten aan de maaltijd waar de Heer Zelf gastheer is.”

Na de viering van de Eucharistie werd het programma voortgezet in het naast de kerk gelegen Inloophuis De Herberg, waar naast koffie en thee een mooie taart klaarstond, gebakken door een parochiane van de Chaldeeuws-katholieke Heilige Thomas Apostel parochie – deze parochie viert geregeld in de St. Werenfriduskerk. Coördinator Jacqueline Schilling verzorgde een presentatie over de activiteiten die plaatsvinden in en via het inloophuis. De Herberg is iedere werkdag een aantal uren geopend voor onder meer ontmoeting, een kop koffie en een gesprek met andere bezoekers of de gastheren/gastvrouwen. Wekelijks is er bovendien een warme maaltijd en elke maand een lunch. De groenten hiervoor komen uit de eigen moestuin – daaruit worden ook groente en fruit verstrekt aan bezoekers in moeilijke financiële omstandigheden.

Iedereen is welkom in De Herberg, maar er is speciale aandacht voor mensen met bijvoorbeeld psychische problemen, een klein sociaal netwerk en/of financiële moeilijkheden. Voor mensen met minder financiële draagkracht wordt verder regelmatig een uitdeelactie georganiseerd in samenwerking met een plaatselijke supermarkt en de voedselbank, vertelde Schilling. Ze noemde de actie waarbij mensen een bos bloemen en een tegoedbon voor boodschappen kregen. Waar ze van tevoren niet bij stil had gestaan, was dat vooral de bloemen erg welkom waren: “die koop ik voor mezelf nooit,” had iemand haar toevertrouwd. Het mes snijdt bij dit soort acties overigens aan twee kanten, merkt Schilling: “Mensen blijken het fijn te vinden iets voor elkaar te kunnen doen binnen het dorp.” Onder de noemer ‘uitdelen’ valt tot slot ook de populaire weggeefhoek op Facebook.

Foto links: diaken Van Zundert

Diaken Adri van Zundert vertelde vervolgens over het Diaconale Plein rondom de kerk in Westervoort, waarna de diakens in twee groepen de projecten op dit plein bezochten: de kledingbank Let’s Swap, de moestuin, het repaircafé, het naaiatelier en de fietsenbank. Op elke locatie volgde een korte toelichting van mensen die zich met veel toewijding en enthousiasme voor deze projecten inzetten.

Foto rechts: repaircafé en naaiatelier

Na de lunch in het nabij gelegen Trefcentrum schoven de deelnemers aan de ontmoetingsdag opnieuw aan in De Herberg, ditmaal voor de lezing ‘Christus in beeld’ door mgr. Woorts. Via een powerpointpresentatie liet hij zien dat de Bijbeltekst ‘Jezus Christus is dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid’ (Hebr. 13,8) niet opgaat voor de wijze waarop Hij door de eeuwen heen is afgebeeld. Er bestaat immers geen origineel portret van Jezus Christus: de afbeeldingen die wij kennen, zijn grotendeels voortgekomen uit fantasie. In de loop der tijd zijn bepaalde ontwikkelingen waar te nemen op het gebied van gelaatsuitdrukking, haardracht en kleding, of Hij wordt afgebeeld als kind of volwassene, alleen of met anderen, enzovoorts. De afbeeldingen worden steeds meer een portret en uiteindelijk laten de kunstenaars ook Zijn kruiswonden zien, ten teken van het lijden dat Hij voor ons heeft overgehad.