Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis en Geloofsgesprek met pastoor Oortman

TV-Mis en Geloofsgesprek met pastoor Oortman

De rechtstreekse Eucharistieviering op tv komt op zondag 20 januari vanuit de St. Lambertusbasiliek te Hengelo (Ov.). Celebrant is Marc Oortman, pastoor van de samenwerkende parochies HH. Jacobus en Johannes, De Goede Herder (waartoe Hengelo behoort) en H. Geest. Leo Fijen heeft met pastoor Oortman voorafgaand aan de viering ook het Geloofsgesprek. Dit weekend start de jaarlijkse kerkelijke geldwervingsactie Actie Kerkbalans, met dit keer als thema ‘Geef voor je kerk’.

Als pastoor van veel kerken rond Hengelo en Delden doet Marc Oortman een gepassioneerde oproep om geld te geven aan de kerk die je dierbaar is. Dat zit niet in stenen, zo benadrukt hij, maar in het geloof dat wordt doorgegeven. Hij heeft naar het Geloofsgesprek een kelk meegenomen van een eeuw geleden. Deze kelk is doorgegeven van de ene aan de andere priester, omdat we leven van het offer van Christus die Zichzelf heeft gegeven en voor ons is gestorven, vertelt hij. Daarom kunnen wij leven en het geloof doorgeven. Die kelk is daar het teken van: “Kerkbalans maakt het ons mogelijk om die kelk te blijven tonen,” zo benadrukt hij.

Geloofsgesprek, 20 januari 10.20 uur bij KRO-NCRV op NPO 2

Eucharistieviering, 20 januari 10.30 uur bij KRO-NCRV op NPO 2