Aartsbisdom > Nieuws > Nieuwjaarswandeling voor de Vrede in Apeldoorn

Nieuwjaarswandeling voor de Vrede in Apeldoorn

Net als voorgaande jaren houdt de Gemeenschap van Sant’Egidio op 1 januari, de Internationale Dag van de Vrede, om 17.00 uur in Apeldoorn een Nieuwjaars Vredeswandeling. Diaken Ronald Dashorst van de Emmaüsparochie in Apeldoorn: “We lopen met fakkels, borden met namen van landen waar oorlog of strijd is en met borden met daarop het woord ‘Vrede’ in verschillende talen. We gaan van gemeentehuis, naar synagoge, naar moskee en kerk. Schouder aan schouder, met moslims, joden, christenen, humanisten en atheïsten willen wij het jaar beginnen met een gebaar van vrede.”

De internationale gemeenschap van Sant’Egidio organiseert in meer dan 150 steden in de wereld op Nieuwjaarsdag een dergelijke Vredeswandeling. Er zijn onder meer marsen in Rome, Milaan, Parijs, Antwerpen, Buenos Aires, Oekraïne en Ivoorkust. Sant’Egidio wil zo haar zorg laten zien voor de wereld die nog steeds zo verdeeld is en wordt geteisterd door oorlogen, onrecht, armoede en geweld. Dashorst: “In Apeldoorn sluiten wij ons hier al vijf jaar bij aan met een landelijke vredeswandeling door het centrum van de stad. Want na alle Kerstactiviteiten willen wij het nieuwe jaar beginnen met een roep om vrede.”
De Stemcaravaan (een groep zangers) loopt mee en zal op een aantal plaatsen vredesliederen zingen, aan het slot van de mars zingen de deelnemers elkaar de vrede toe. Jan Terlouw zal na afloop van de wandeling spreken over saamhorigheid en vrede. De start van de vredeswandeling is om 17.00 uur op het plein voor de OLV kerk aan de Hoofdstraat 18 in Apeldoorn.

Klik hier voor de flyer van de Vredeswandeling in Apeldoorn

Foto’s: Luud Riphagen