Aartsbisdom > Nieuws > Collecte vredeswerk bisschop Taban: bijna 7.500 euro

Collecte vredeswerk bisschop Taban: bijna 7.500 euro

De extra (deur)collecte die in het weekend van 2-3 juni in de parochies van het Aartsbisdom Utrecht is gehouden voor het vredeswerk van bisschop Paride Taban (foto) in Zuid-Soedan, heeft € 7.353,97 opgebracht. In mei was bisschop Taban uit Zuid-Soedan in Nederland, hij kreeg toen de Four Freedoms Award voor ‘Freedom of Worship’ uitgereikt, vanwege zijn jarenlange uitzonderlijke inzet voor vrede in het door oorlog geteisterde Zuid-Soedan.

Kardinaal Eijk ontmoette hem en Eduardo Hiiboro (voorzitter Zuid-Soedanese Bisschoppenconferentie) met Pinksteren, toen zij concelebreerden tijdens de Mis in de St. Catharinakathedraal. De Utrechtse aartsbisschop is onder de indruk van het werk van mgr. Taban: “Deze onderscheiding is een erkenning voor het moeilijke vredeswerk dat hij verricht op basis van zijn christelijke geloofsovertuiging, die hij verkondigt en zo in daden omzet. Dankzij het door hem opgerichte Kuron Peace Village en zijn gesprekken met de strijdende partijen wijst hij de weg naar vrede. Ook bevestigt deze onderscheiding de verzoenende rol die religie kan spelen in een conflict.”

Aan de Four Freedoms Award is geen geldbedrag verbonden, maar voor zijn belangrijke vredeswerk is bisschop Taban wel afhankelijk van financiële steun. Daarom vroeg kardinaal Eijk de parochies in het Aartsbisdom Utrecht een extra collecte te houden voor het Kuron Peace Village van mgr. Taban, dat hij in 2005 oprichtte. Hier krijgen jongeren en leiders van gemeenschappen vaardigheden in conflicttransformatie en -resolutie, leren ze vreedzaam samen te leven (in het dorp wonen en werken verschillende etnische groeperingen samen) en krijgen ze les op de Vredesacademie. Vredesorganisatie PAX werkte mee aan de oprichting van het vredesdorp, adviseert het team en vredeswerk in Kuron en helpt bijvoorbeeld met het versterken van lokale vredescomités.