Aartsbisdom > Nieuws > Gratis download: zo ziet kerkgebouw er uit

Gratis download: zo ziet kerkgebouw er uit

In de eerste week van september heeft katholiekleven.nl 8.000 brochures over het kerkgebouw verstuurd aan ruim vijftig rooms-katholieke parochies en parochiekernen die zich opmaken voor ‘Back to Church: Kerkproeverij’ (15-16 september). Ook in het Aartsbisdom Utrecht doen diverse parochies mee met dit initiatief. Zo organiseert de parochie Licht van Christus na de viering voor de gasten een gezellig samenzijn met de pastoor en medekerkgangers.

De brochure, getiteld ‘Ruimte voor God’, laat zien hoe een kerkgebouw is ingericht en wat de betekenis daarvan is. De uitgave wordt gratis ter beschikking gesteld in een samenwerking van katholiekleven.nl en rkkerk.nl en is voor parochies nu ook te downloaden.

Kerkproeverij/Back to Church is een van oorsprong Engels initiatief. Het werd in 2017 in Nederland geïntroduceerd vanuit de Raad van Kerken. De Nederlandse bisschoppen schaarden zich achter het idee om kerkgangers te vragen voor een bepaalde zondag mensen uit hun eigen omgeving – bijvoorbeeld familie, vrienden, buren, collega’s – uit te nodigen (weer) een keer mee naar de kerk te gaan. Back to Church daagt uit om te bouwen aan een cultuur die uitnodigend is en die de drempel verlaagt om (weer) een keer naar de kerk te gaan.
Het weekend van 15 en 16 september 2018 is uitgekozen als landelijk moment om een Back to Church-zondag te houden. Er kunnen ook andere data gekozen worden voor deze activiteit, daarin zijn de parochies dit keer vrij, maar de publiciteit en ondersteuning is op genoemde data gericht.

Nieuwe video’s
Op katholiekleven.nl staan diverse video’s over ‘Back to Church’:

In een korte filmpje geeft kernteamlid vicaris Arjen Bultsma drie goede redenen waarom parochies mee moeten doen met dit initiatief.

In een tweede video met een langer interview legt hij uit dat voor een bezoeker alles vreemd en onbekend kan zijn in de kerk. “We moeten ons realiseren dat als je bekend bent met kerkgang, je weet hoe het werkt. Dat je gewoon een plek kunt zoeken, hoe een liedbundel werkt, waar je wat kunt vinden, hoe de voortgang van de dienst is. Maar de Eucharistieviering is soms complex als je van niets weet. Neem bijvoorbeeld het ingewikkelde van een collecte. Hoeveel moet je geven? Wat is normaal? Allemaal hele simpele vragen die voor ons gesneden koek zijn, maar voor mensen van buiten niet. Die voelen zich daardoor onzeker.”
Vicaris Bultsma noemt het een uitdaging om de eigen ‘routine’ van binnenkomen, samen gaan vieren en alles wat daarbij komt kijken nog eens door te nemen als het ware door de ogen van de gast. “Hoe loopt dat? Hoe werkt dat? Als je een buitenstaander zou zijn en je weet van niks, hoe komt dat over?”

Download hier de brochure ‘Ruimte voor God’.

Foto: Ramon Mangold