Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Heilig Land > Eerste informatiebijeenkomst bedevaart Heilig Land

Eerste informatiebijeenkomst bedevaart Heilig Land

In het bisschopshuis aan de Utrechtse Maliebaan vond dinsdag 10 juli de eerste van twee informatiebijeenkomsten plaats over de bedevaart naar Jordanië en het Heilig Land die het Aartsbisdom Utrecht in november organiseert. Tijdens deze middag vertelde vicaris Cornelissen (samen met mgr. Woorts verantwoordelijk voor de (pastorale) leiding van deze bedevaart) uitgebreid over het bedevaartprogramma met als bijzonder element de ‘Nederlandse Dagen’ in het Heilig Land.

Vicaris Cornelissen: “Directe aanleiding om deze bedevaart te organiseren, zijn ook die ‘Nederlandse Dagen’. Dan sluiten we ons aan bij de honderden andere Nederlandse pelgrims die op dat moment in Israël zijn. Diverse mensen die vanmiddag aanwezig waren, zijn in 2016 mee geweest met de bedevaart naar Rome waar toen ook een Nederlandse Dag werd georganiseerd: voor hen vormt dit programmaonderdeel een bron van herkenning. Ze vonden het toen zó bijzonder, dat ze nu weer mee willen.”

Tijdens zijn presentatie benadrukte Cornelissen het bedevaartkarakter van de reis: dagelijks zal op één van de heilige plaatsen die de groep bezoekt, de Mis worden gevierd. “Na de rechtstreekse vlucht van Schiphol naar Tel Aviv reizen we per bus naar Amman, waar de bedevaart begint. De eerste vier dagen brengen we door in Jordanië,” aldus Cornelissen. “Daar bezoeken we onder meer de berg Nebo, Madaba (bekend van het vroegchristelijke mozaïek in de St. Joriskerk) en de historische stad Petra met zijn beroemde rotswoningen. Vervolgens trekken we naar het Meer van Galilea waar we onder meer de doopplek van Jezus bezoeken. We gaan dan ook naar Kafarnaüm, Nazareth, Kana, de Berg van de Zaligsprekingen en natuurlijk maken we een tocht op het meer. In het kader van de eerste Nederlandse Dag is er in de basiliek van de Annunciatie in Nazareth een gezamenlijk moment met alle aanwezige Nederlandse pelgrims.”
Cornelissen: “Via de berg Tabor (de berg van de Gedaanteverandering) vervolgen we onze reis naar Bethlehem. Daar is op zondag de tweede Nederlandse Dag. We vieren dan gezamenlijk de Eucharistie in de Catharinakerk bij de Geboortegrot. Zo gaan we op naar Jeruzalem, waar de bedevaart eindigt met bezoeken aan de Olijfberg, het Tempelplein, de Heilig Grafkerk, de Zaal van het Laatste Avondmaal en de Klaagmuur. Daar zullen we ook, op de Via Dolorosa, de kruisweg bidden.”

Naast het bedevaartprogramma ging Cornelissen in op een aantal praktische zaken rond deze reis, zoals de vluchttijden, in welke plaatsen de overnachtingen zijn et cetera. Uit de reacties van de aanwezigen maakte vicaris Cornelissen op dat het programma hen aanspreekt: “Er hebben zich momenteel zo’n dertig mensen definitief aangemeld, van diverse anderen weten we dat ze graag mee willen. En naar aanleiding van vanmiddag gaf een aantal mensen aan dat ze zeker meegaan.”

Op dinsdag 17 juli is er om 19.30 uur een tweede informatiebijeenkomst in het parochiecentrum naast de H. Willibrordkerk op de Boskamp (Olst, parochie H. Lebuinus). Wie daarbij wil zijn, wordt vriendelijk verzocht zich tevoren aan te melden bij dhr. Ben Lokate, e-mail: lokate@aartsbisdom.nl.

De bisdombedevaart naar het Heilig Land is van 12 t/m 21 november. Aan deze pelgrimsreis kunnen pelgrims deelnemen die meer dan één uur zelfstandig kunnen lopen in een normaal tempo en die zelfstandig een trap op- en af kunnen lopen en zelfstandig kunnen instappen in een vervoermiddel. Prijs: € 1.979 per persoon; toeslag eenpersoonskamer € 440. Let op: Uw paspoort moet na thuiskomst nog zes maanden geldig zijn. Meer informatie/aanmelden: klik hier