Aartsbisdom > Nieuws > Huissense Umdracht met mgr. Woorts

Huissense Umdracht met mgr. Woorts

De Utrechtse hulpbisschop mgr. Woorts ging op zondag 3 juni voor in de Huissense Umdracht. Deze sacramentsprocessie trekt jaarlijks op de tweede zondag na Pinksteren door de versierde straten van het centrum van Huissen (parochie H. Maria Magdalena). Onder anderen pastoor Peters van de parochie liep mee in de Umdracht. Na de Mis liepen de deelnemers (onder wie vele gilden, groepen, muziekkorpsen en koren) een licht afwijkende route, vanwege bouwwerkzaamheden in Huissen. Daarna volgde het plechtig Lof met een overweging van de Utrechtse hulpbisschop.

Daarin benadrukte mgr. Woorts dat “door de Eucharistie de Heer ons nabij blijft, het teken van Zijn eeuwigdurend verbond met ons, het eeuwigdurend verbond van Zijn barmhartige liefde en trouw, waardoor wij weten, mogen leven vanuit het vertrouwen dat Hij ons nooit los laat, dat Hij ons altijd nabij blijft. De eeuwen door heeft dat geloof vele christenen bezield en kracht gegeven, ook onder zeer barre omstandigheden. Het geloof dat onze Heer Jezus werkelijk aanwezig is, tegenwoordig komt in elke Eucharistie en dat Hij ook tegenwoordig blijft in het Allerheiligst Sacrament dat wij bewaren in het tabernakel, dat wij aanbidden wanneer het uitgesteld is in de monstrans, wanneer wij het mogen ronddragen in een Sacramentsprocessie, dat geloof heeft ontelbaren veel kracht en troost gegeven.”

“Onze Heer Jezus zegt: ‘Wie van dit Brood eet zal leven in eeuwigheid’,” aldus mgr. Woorts die daarbij naar de zalige pater Titus Brandsma verwees. Brandsma werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door de nazi’s omgebracht. In het concentratiekamp Dachau haalden Brandsma en andere aanwezige priesters veel troost uit het feit dat Jezus zelf aanwezig was in het kamp, door de Heilige Eucharistie. “Pater Titus is met velen ons voorgegaan naar het hemels gastmaal. Telkens wanneer wij de Heilige Eucharistie mogen vieren, ontvangen wij het onderpand van het eeuwig leven, het teken van Jezus’ eeuwigdurend Verbond. Dat onderpand, dat teken veronderstelt dat wijzelf ook een teken zijn van de broodnodige liefde waarin Jezus ons is voorgegaan en waartoe Hij ons in de Eucharistie blijft voeden.”

De Huissense Umdracht trok op 9 juni 1912 voor het eerst op een zondag door de straten van het stadje. Daarmee werd gebroken met een traditie om de jaarlijkse processie te houden op Sacramentsdag, de tweede donderdag na Pinksteren. Aanleiding voor die aanpassing was destijds de druk van werkgevers. Zij weigerden nog langer om hun katholieke arbeiders vrij te geven om te kunnen deelnemen aan een processie.
In de voorbije eeuwen is ook de route herhaaldelijk aangepast. De stoet is door vrijwel alle straten van het oude stadscentrum getrokken, met als ingrijpendste aanpassing een eenmalige bedetocht van de Huissense naar de Zandse parochiekerk in 1973 ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de toenmalige parochie van de HH. Martelaren van Gorcum.

Openingsfoto en onderste vier foto’s: Fons Sluiter