Aartsbisdom > Nieuws > Ariëns Lezing: Ariëns en de missionaire opdracht der Kerk

Ariëns Lezing: Ariëns en de missionaire opdracht der Kerk

Het Ariëns-Comité organiseert samen met het bisdom ‘s-Hertogenbosch en het Sint Janscentrum op woensdagmiddag 20 juni de Ariëns Lezing 2018 (aanvang: 14.00 uur, zaal open 13.30 uur). Spreker is dit jaar de bisschop van ‘s-Hertogenbosch, mgr. De Korte. Het thema van zijn lezing is ‘Ariëns en de missionaire opdracht van de Kerk’. De Ariëns Lezing wordt gehouden in het Sint Janscentrum, Papenhulst 4 te ‘s-Hertogenbosch. De toegang is gratis, s.v.p. wel tevoren aanmelden.

Alphons Ariëns (1860-28) was betrokken bij een groot aantal vernieuwende initiatieven aan het begin van de 20ste eeuw. Hij was als priester, missionair theoloog en emancipator van beslissende invloed in de ontwikkeling van de katholieke zuil en het denken daarin. Hij werd bekend als drankbestrijder en voorvechter van de rechten der arbeiders, vooral in de textielindustrie in Twente. Ook was hij de emancipator van talrijke katholieke bewegingen. Als priester betoont hij zich al de uitdrager van het katholiek sociaal denken voordat de Kerk die verkondigde.
Bisschop De Korte ontving zijn opleiding aan het Ariënskonvikt van het Aartsbisdom Utrecht. Ook de huidige Utrechtse priesteropleiding is naar Ariëns vernoemd: het Ariënsinstituut. Mgr. De Korte zal in zijn lezing onder meer vergelijkingen maken tussen de tijd van Ariëns en de huidige tijd. De opening wordt verzorgd door Hub Crijns, vicevoorzitter van het Ariëns-Comité. Hij zal de aanwezigen bijpraten over de activiteiten van het Ariëns-Comité en de ontwikkelingen in het proces van zaligverklaring van Alphons Ariëns. Na de Ariëns Lezing door bisschop De Korte is er gelegenheid voor het stellen van vragen aan de inleiders en voor onderling gesprek.

Voor de aanmelding, het programma en de routebeschrijving, klik hier

Tags: