Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk: collecte voor vredeswerk mgr. Taban

Kardinaal Eijk: collecte voor vredeswerk mgr. Taban

Deze maand was bisschop Paride Taban uit Zuid-Soedan in Nederland, samen met bisschop Eduardo Hiiboro (voorzitter van de Zuid-Soedanese Bisschoppenconferentie). Bisschop Taban kreeg op 16 mei in Middelburg de Four Freedoms Award voor ‘Freedom of Worship’ uitgereikt, vanwege zijn jarenlange uitzonderlijke inzet voor vrede in het door oorlog geteisterde Zuid-Soedan. Kardinaal Eijk vraagt de parochies in het Aartsbisdom Utrecht om in het weekend van 2 en 3 juni een extra (deur)collecte te houden, om het werk van mgr. Taban te steunen.

De parochies hebben vandaag een brief ontvangen met het verzoek om een dergelijke collecte houden. Kardinaal Eijk ontmoette beide Zuid-Soedanese bisschoppen met Pinksteren, toen zij concelebreerden tijdens de Mis in de St. Catharinakathedraal. De Utrechtse aartsbisschop is onder de indruk van het werk van bisschop Taban: “Deze onderscheiding is een erkenning voor het moeilijke vredeswerk dat hij verricht op basis van zijn christelijke geloofsovertuiging, die hij verkondigt en zo in daden omzet. Dankzij het door hem opgerichte Kuron Peace Village en zijn gesprekken met de strijdende partijen wijst hij de weg naar vrede. Ook bevestigt deze onderscheiding de verzoenende rol die religie kan spelen in een conflict.”

Aan de Four Freedoms Award is geen geldbedrag verbonden, maar voor zijn belangrijke vredeswerk is bisschop Taban wel afhankelijk van financiële steun. De opbrengsten van de extra parochiële collecte (en individuele giften voor dit doel) kunnen overgemaakt worden naar:

NL18 INGB 0000 0027 03
t.n.v. Aartsbisdom Utrecht, project Kuron Peace Village

Kuron Peace Village
Vredesorganisatie PAX is een partner van bisschop Taban. Zowel met regeringsleiders als met gewapende groepen praat de bisschop over de weg naar vrede. Al voor de onafhankelijkheid van Zuid-Soedan was Taban als bisschop actief voor vrede tussen Zuid-Soedan en Soedan. Na zijn emeritaat richtte hij met steun van PAX in 2005 Kuron Peace Village op. Hier krijgen jongeren en leiders van gemeenschappen vaardigheden in conflicttransformatie en -resolutie, leren ze vreedzaam samen te leven (in het dorp wonen en werken verschillende etnische groeperingen samen) en krijgen ze les op de Vredesacademie. PAX werkte mee aan de oprichting van het vredesdorp, adviseert het team en vredeswerk in Kuron en helpt bijvoorbeeld met het versterken van lokale vredescomités.

Foto: Eva Gerritse (PAX)