Aartsbisdom > Nieuws > Uitnodiging voor Chrismamis verstuurd

Uitnodiging voor Chrismamis verstuurd

De jaarlijkse Chrismamis voor het Aartsbisdom Utrecht vindt plaats op woensdag 28 maart in de Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn (Hoofdstraat 18, aanvang: 19.00 uur). De Chrismamis is een viering voor het gehele bisdom. In zijn uitnodiging aan pastorale beroepskrachten, parochiebesturen, locatieraden en pastoraatsgroepen schrijft kardinaal Eijk dan ook: “Het is een hoogtepunt in het kerkelijk jaar, ook omdat wij met vertegenwoordigers van al onze parochies en locaties bijeen zijn. Iedereen is voor deze viering van harte uitgenodigd!”

De Chrismamis is ook bedoeld voor de volwassenen die zich voorbereiden op hun doopsel en/of vormsel en kinderen/jongeren die het vormsel gaan of hebben ontvangen, benadrukt kardinaal Eijk in zijn uitnodiging: “Hun aanwezigheid zal de Chrismamis verrijken. Dat geldt ook voor de vluchtelingen die in uw parochies naar de kerk komen. Daarom aan u het vriendelijke verzoek om vanuit elke locatie in uw parochie een groep te (laten) vormen die naar de Chrismamis komt. Zo kunnen vele gelovigen deze indrukwekkende viering meebeleven.”

Het Brugkoor van de locatie H. Nicolaas te Schalkhaar (parochie H. Lebuinus) zal de zang verzorgen. Tijdens de Chrismamis vindt de zegening plaats van de olie voor de zieken alsook die voor de geloofsleerlingen. Daarna wordt het Chrisma gewijd dat voornamelijk gebruikt wordt bij het doopsel, vormsel en de priesterwijding. Bovendien vernieuwen tijdens de Chrismamis de priesters hun wijdingsbeloften.

Evenals vorig jaar worden de vertegenwoordigers van alle locaties uitgenodigd om iets mee te brengen voor de Voedselbank Apeldoorn en de Kledingbank van de Gemeenschap van Sant’Egidio Apeldoorn. In het bijzonder is er dringend behoefte aan kleding voor jongeren van de hoogste groepen van de basisschool en de eerste klassen van de middelbare school alsook aan herenkleding in kleine maten voor vluchtelingen.
Behalve de oliën krijgen de vertegenwoordigers ook de jaarlijkse materialen voor Roepingenzondag (posters, gebedskaartjes en gebedenboekjes) mee voor hun parochies / geloofsgemeenschappen.

Tags: