Aartsbisdom > Nieuws > Oliën gewijd tijdens Chrismamis op 12 april

Oliën gewijd tijdens Chrismamis op 12 april

Professio fidei afgelegd door twee priesterstudenten

De Chrismamis werd dit jaar op 12 april gevierd in de Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn. Vele parochianen en tientallen priesters, diakens en seminaristen waren aanwezig. Kardinaal Eijk zegende in deze viering de olie voor de zieken en geloofsleerlingen, alsook het Chrisma voor het doopsel, het vormsel, de priesterwijding en de consecratie van kerken en altaren. In zijn welkomstwoord heette kardinaal Eijk zijn voorganger kardinaal Simonis welkom: “Over enkele maanden bent u 60 jaar priester. Dat vieren we op Sacramentsdag met u in de kathedraal in Utrecht. We vinden het bijzonder fijn dat u vanavond al in ons midden bent.”

Tijdens de Chrismamis vernieuwden de priesters vaa Oliën kardinaal Eijk 2 kln het aartsbisdom hun wijdingsbeloften. Een bijzonder element was dit jaar de aflegging van de ‘professio fidei’ (de geloofsbelijdenis en de eed van trouw) door twee priesterstudenten: Ronald den Hartog en Mauricio Meneses Santiago. Kardinaal Eijk: “Jullie zetten vanavond een belangrijke stap op weg naar jullie diakenwijding. Daarom hebben we jullie naast kardinaal Simonis gezet, die 60 jaar op jullie voorligt als priester.” Mauricio Meneses Santiago wordt op 6 mei in de Utrechtse St. Catharinakathedraal diaken gewijd, Ronald den Hartog op 21 mei te Bovendonk in Hoeven. Dat is de priester- en diakenopleiding van het bisdom Breda voor late roepingen, waar Den Hartog studeert.
Kardinaal Eijk heette verder onder anderen de mensen welkom die binnenkort het Vormsel zullen ontvangen en speciaal ook de christelijke vluchtelingen: “We hopen dat deze viering en de vieringen in de komende dagen u zullen sterken.”

a Kardinaal Simoniskl a Simonis en Mauricio kl

a Den Hartog professio fidei 1 kl a Den Hartog professio fidei 2 kl

In zijn preek memoreerde de kardinaal de twee wijdingskandidaten: “Ronald den Hartog, die werkzaam was in de IT, hoorde de roepstem van de Heer: ‘Genoeg met dat gepruts aan computers.’ Ronald draagt nu geen zorg meer voor digitale netwerken van bedrijven, maar voor het netwerk van de vrienden van Christus in deze wereld, de Kerk. En Mauricio, afkomstig uit Colombia, die tot voor enige tijd lid was van een congregatie die hem naar Nederland bracht, heeft ervoor gekozen priester te worden van ons aartsbisdom.”
“Wij zijn God heel dankbaar dat Hij ons aartsbisdom roepingen schenkt. In 2014 kon het seminarie van aartsbisdom worden heropend vanwege een toename van het aantal seminaristen. Priesters zijn essentieel voor de toekomst van een bisdom. De Kerk is in wezen sacramenteel. Jezus bouwt de Kerk immers op door middel van de sacramenten.”

a Mauricio professio fidei 1 kl a Gelovigen kl

Voor de bediening van een aantal sacramenten zijn priesters onontbeerlijk: Vormsel, Biecht, ziekenzalving en Eucharistie, zo memoreerde kardinaal Eijk. “Het is met name door het sacrament van de Eucharistie dat de priester ons heel dicht bij God brengt.” Hij haalde vervolgens Alphons Ariëns aan, naar wie de Utrechtse priesteropleiding is vernoemd. “Ariëns vierde zelf de Eucharistie onder meer om daardoor van zichzelf als priester een gave te maken voor de verbetering van de levensomstandigheden van de arbeiders in zijn tijd.”

a Preek kardinaal Eijk kl a Oliën kardinaal Eijk 1 kl

Voedselbank
Na afloop van de Chrismamis kreeg elke delegatie vanuit de kerklocaties een setje van de drie HH. Oliën mee. De vertegenwoordigers van de kerklocaties hadden etenswaren meegenomen voor de Voedselbank in Apeldoorn, maar ook koffie, thee en chocolademelk voor de bakfiets van het straatteam, bestemd voor dak- en thuislozen in Apeldoorn. Daarnaast werd kleding ingezameld voor de Kledingbank van de Gemeenschap van Sant’Egidio Apeldoorn, onder meer voor vluchtelingen. Deze goederen worden samen met een Paasgroet van kardinaal Eijk aangeboden aan mensen in nood.
Behalve de Oliën kregen de aanwezigen ook een groet mee van kardinaal Eijk bij het begin van het Paastriduum en een suggestie voor een inleiding bij de viering van Witte Donderdag in de eigen kerk. Vanuit de Roepingenraad werd bovendien materiaal meegegeven voor Roepingenzondag (7 mei) plus nieuwsbrieven van het videokanaal katholiekleven.nl van de Nederlandse Bisschoppenconferentie.

a Voedselbank kl a Oliën uitreiking kl

Tags: