Aartsbisdom > Nieuws > Toerustingsdagen pastorale teams afgerond

Toerustingsdagen pastorale teams afgerond

In Huize Elisabeth van de Franciscanessen van Denekamp werden in de voorbije weken de toerustingsdagen gehouden voor de pastorale teams in de drie vicariaten Arnhem, Utrecht en Deventer. Onder begeleiding van trainingsbureau xpand bogen de deelnemers zich twee dagen lang over de veranderingsprocessen in Kerk en wereld. De wereld is door allerlei technologische ontwikkelingen complexer, sneller, veranderlijker en daarmee ook moeilijker te begrijpen geworden. Vertrouwde zekerheden zijn verdwenen – wat betekent dat voor het werk in de parochie?

De toerustingsdagen van het Aartsbisdom Utrecht worden om het jaar georganiseerd. In het andere jaar is er een retraite voor de priesters, de diakens en de pastoraal werk(st)ers. Dit keer waren persoonlijke veerkracht en innovatief pastoraat belangrijke elementen van het programma. toerustingsdagen-vicariaat-utrecht-2-klOp dag 1 stond de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers centraal, waarbij vragen aan bod kwamen als: hoe werken de veranderingsprocessen in Kerk en wereld op je in? Hoe blijf je veerkrachtig, uitnodigend en fysiek en geestelijk gezond? Het is belangrijk om te blijven groeien in je vak door studie. Maar ook de steun van een mentor en een positieve kring van mensen om je heen zijn van groot belang voor het welbevinden. Ieders werk heeft vervelende elementen, het is belangrijk dat je twintig procent van je tijd bezig kunt zijn met je passie, dat helpt ook om dankbaar in het leven te staan.
Op dag 2 werd in teamverband gewerkt. Daarbij kwamen verschillende thema’s aan bod, zoals: hoe kunnen we in het pastoraat innovatief zijn? Wat zijn de essenties? Hoe bereiken we mensen in deze tijd met het Evangelie? Wie hebben we daarbij voor ogen? Maar ook: wat is een goede planmatige aanpak van het werk?
Tijdens de toerustingsdagen vierden de aanwezigen ook samen de Eucharistie (foto: deelnemers van het vicariaat Utrecht). ‘s Avonds en bij de maaltijden was er tijd voor onderlinge ontmoeting.