Aartsbisdom > Nieuws > Chrismamis 12 april: parochianen van harte uitgenodigd

Chrismamis 12 april: parochianen van harte uitgenodigd

Ook professio fidei van twee priesterstudenten

De jaarlijkse Chrismamis voor het Aartsbisdom Utrecht vindt plaats op woensdag 12 april in de Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn (Hoofdstraat 18, aanvang: 19.00 uur). De Chrismamis is een viering voor het gehele bisdom. In de uitnodiging schrijft kardinaal Eijk dan ook: “Van harte hoop ik dat vele priesters, diakens, pastoraal werk(st)ers, leden van onze parochiebesturen, locatieraden, pastoraatsgroepen en andere parochianen deze feestelijke Chrismamis komen meevieren.”

Tijdens de Chrismamis zullen dit keer twee priesterstudenten die dit jaar worden gewijd, Ronald den Hartog en Mauricio Meneses Santiago, hun zogeheten professio fidei afleggen; zij spreken bij het altaar de geloofsbelijdenis uit en bezegelen met een eed dat zij het geloof in Christus volgens de leer van de Kerk zullen verkondigen.

Tijdens deze Eucharistieviering vindt de zegening plaats van de olie voor de zieken en geloofsleerlingen, alsook de wijding van het Chrisma voor het doopsel, het vormsel, de priesterwijding en de consecratie van kerken en altaren. Tijdens de Chrismamis vernieuwen bovendien de priesters hun wijdingsbeloften.

Evenals vorig jaar worden de vertegenwoordigers van alle locaties uitgenodigd om iets mee te brengen voor de Voedselbank Apeldoorn en de Kledingbank van de Gemeenschap van Sant’Egidio Apeldoorn. Behalve de oliën krijgen deze vertegenwoordigers ook de jaarlijkse materialen voor Roepingenzondag (posters, gebedskaartjes en gebedenboekjes) mee voor hun parochies / geloofsgemeenschappen.

Tags: