Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Hoogenboom bij jaarlijkse herdenking martelaren in Apeldoorn

Mgr. Hoogenboom bij jaarlijkse herdenking martelaren in Apeldoorn

Voor de zevende keer organiseerde Sant’Egidio Nederland op 4 april in de Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn de jaarlijkse oecumenische gebedsdienst voor de martelaren. Daarin werden de christenen herdacht die het afgelopen jaar omkwamen voor het geloof. Dit keer was de aartsbisschop van de Syrisch-Orthodoxe kerk Mor Polycarpus de voorganger. Hij wees erop dat “het kruis de vrijwillig aangegane verbintenis met Christus” is.

Hij benadrukte eveneens dat er “geen grotere liefde is dan je leven te geven voor je vrienden.” Namens de R.-K. Kerk waren onder anderen de Utrechtse hulpbisschop Hoogenboom, vicaris Pauw en pastoor Daggenvoorde aanwezig. Zij werden geflankeerd door hoogwaardigheidsbekleders van onder meer de Oud-Katholieke Kerk, de Russisch-Orthodoxe Kerk, de Koptische Kerk en de Protestantse Kerk Nederland.

Herdenking martelaren 2017 4 kl

Herdenking martelaren 2017 2 kl

Mgr. Hoogenboom haalde in het slotwoord de oud-christelijke geloofsverdediger Tertullianus (derde eeuw) aan: “Het bloed van de martelaren is het zaad waaruit nieuwe christenen voortkomen.” Dat is volgens mgr. Hoogenboom een geloofswaarheid “die nog iedere dag onderkend kan worden voor wie wil geloven. Dat blijkt ook weer uit de geloofsgetuigenissen die we vandaag in deze oecumenische herdenkingswake hebben gehoord.” Deze oecumenische herdenkingswake stelt “ieder van ons persoonlijk – met het voorbeeld van de christelijke martelaren uit verleden en heden voor ogen – voor de vraag wat de ‘imitiatio Christi’ voor ons eigen denken, spreken en doen betekent. En misschien kan ieder van ons in deze Veertigdagentijd wel een punt vinden waarop die navolging kan verbeteren, transparanter en consequenter kan worden, ook meer navolgenswaardig voor anderen.”

Herdenking martelaren 2017 3 kl

Herdenking martelaren 2017 5 kl