Aartsbisdom > Nieuws > Podcast katholiekleven met fotograaf Ramon Mangold

Podcast katholiekleven met fotograaf Ramon Mangold

Hij won dit jaar een belangrijke prijs en brengt in november zijn eigen boek uit: fotograaf Ramon Mangold. Hij brengt de helft van zijn tijd door in en rond kerken. Van een kleine kapel ergens in Nederland tot de Sint Pieter in Rome. Ook voor het Aartsbisdom Utrecht legde Mangold een bedevaart vast: hij ging in juni van dit jaar mee op bedevaart naar Fatima en maakte daar prachtige foto’s.

Maar ook andere momenten in het Aartsbisdom Utrecht fotografeerde hij, zoals de viering van het 60-jarig priesterjubileum van kardinaal Simonis in de St. Catharinakathedraal in Utrecht.

“Het startte toen ik ging afstuderen aan de kunstacademie,” vertelt Ramon Mangold. “De school zat in een oud-seminarie, een hele inspirerende omgeving. Ik wilde iets doen met die plek en de stad. Maar het was te omvattend. Ik wou alles laten zien en de afstudeercommissie keurde het af. Maar na mijn afstuderen was ik mijn eigen baas. En zo ben ik de kerk in gestapt: nu ga ik het toch doen, alles fotograferen.”

Hij begon zonder opdracht, nieuwsgierig hoe het in beeld te brengen was. Vervolgens werd hij van toeschouwer steeds meer pelgrim tussen de pelgrims. En dat terwijl hij fotograferen niet eens leuk vond. “Ik studeerde aan de kunstacademie eerst autonome kunst, schilderen en beeldhouwen. Ik wilde vooral verhalen vertellen. Fotografie leek mij daar veel te beperkt voor, omdat je heel erg aan de techniek vast zit. Tot ik toch een keer via de academie gedwongen werd om iets met fotografie te doen. Ik dacht: appeltje, eitje, dat doe ik wel even. Niet dus. En juist dat fascineerde me enorm.”
Ramon Mangold gaat voor ‘alles’. Hij klimt er zelfs voor in bomen. Ook als de weg omhoog makkelijker is dan de weg omlaag. En wat dan? Beluister het in deze podcast!

Volg de podcast van katholiekleven.nl
via iTunes
– via SoundCloud
– via RSS-feed