Aartsbisdom > Nieuws > Kerkjurist Harry Eysink overleden

Kerkjurist Harry Eysink overleden

Prof.dr. Albertus Hendrikus (Harry) Eysink (2-6-1923), priester van het Aartsbisdom Utrecht, is op 4 augustus te Velp overleden. Eysink werd op 25 juli 1948 tot priester gewijd. Na zijn wijding kreeg hij de opdracht om in Rome kerkelijk recht te gaan studeren. Vanaf 1951 was hij achtereenvolgens kapelaan in de Steeg en Groningen. In 1957 werd hij benoemd tot professor en later tot directeur van het grootseminarie Rijsenburg, dat vanaf 1967 is opgegaan in de Katholieke Theologische Hogeschool te Utrecht (de KTHU). Daar heeft hij tot 1986 als hoogleraar en rector gewerkt. Op 1 januari 1987 is hij met emeritaat gegaan.

Meer dan dertig jaar doceerde Harry Eysink kerkelijk recht, eerst als professor op Rijsenburg, daarna aan de KTHU. In zijn publicaties in boeken en tijdschriften toonde hij zich een pastoraal bewogen rechtsgeleerde. Hoogtepunt daarin was zijn omvangrijke standaardwerk ’Hartslag van de Kerk. De parochie vanuit kerkrechtelijk standpunt’. Hij viel op door zijn hartelijke belangstelling voor studenten en collega’s. In de jaren dat hij rector was van de KTHU, toonde hij zich een wijs bestuurder. Vele jaren ook was hij verbonden aan de kerkelijke rechtbank van het Aartsbisdom Utrecht. Naast zijn werk als hoogleraar en na zijn emeritaat verleende hij altijd zijn priesterlijke diensten waar men maar een beroep op hem deed.
De eucharistieviering zal plaatsvinden op zaterdag 9 augustus 2008 om 11.00 uur in de kapel van het Dominicanenklooster te Huissen, waarna hij zal worden begraven op begraafplaats De Hoeve in Huissen.

eysink-kleiner
(foto: KTU)