Aartsbisdom > Nieuws > ‘Oplichtersechtpaar’ gesignaleerd

‘Oplichtersechtpaar’ gesignaleerd

In Woerden is op 29 juli waarschijnlijk een poging tot oplichting gedaan. Een echtpaar dat zei afkomstig te zijn uit Friesland trachtte bij de pastorie geld te lenen omdat de vrouw “het mapje met de pasjes was vergeten”. De man vertelde in Friesland in een parochiebestuur te zitten en beloofde het geld over enkele dagen terug te betalen. De parochiemedewerker vertrouwde het verhaal echter niet en heeft geen geld geleend, maar wel de politie ingelicht.

Naamlijsten
Het verhaal vertoont veel overeenkomsten met het oplichtersduo dat in de zomer van 2007 in vier bisdommen slachtoffers maakte. In de bisdommen Rotterdam, Haarlem, Den Bosch en het aartsbisdom Utrecht trachtte een echtpaar van rond de vijftig bij diverse parochies geld te lenen, “omdat ze met vakantie waren en een tas met spullen waren vergeten.” Diverse malen hadden ze succes met dit verhaal, ook omdat de man zei in zijn woonplaats in een parochiebestuur te zitten. Bovendien vertelden ze daarbij door iemand van het bisdom of het parochiebestuur te zijn doorverwezen. Daarbij maakten ze gebruik van informatie uit naamlijsten, en combineerden zo de namen van klasgenoten en collega’s om geloofwaardig over te komen.