Aartsbisdom > Nieuws > Oprichting kathedrale Salvatorparochie in Utrechtse binnenstad

Oprichting kathedrale Salvatorparochie in Utrechtse binnenstad

In de vieringen van zaterdagavond 11 oktober en zondagochtend 12 oktober is in de twee kerklocaties van de Utrechtse Binnenstadparochie bekend gemaakt dat de aangekondigde nieuwe kathedrale parochie per 1 november dit jaar wordt opgericht. De grenzen van deze kathedrale parochie vallen samen met de grenzen van de huidige Binnenstadparochie (die de H. Augustinusparochie, de H. Catharinaparochie en de H. Martinusparochie omvat). De naam van de kathedrale parochie is Salvatorparochie.

Ook zijn in de vieringen de namen van de leden van het pastorale team van de Salvatorparochie bekend gemaakt. De nieuwe Salvatorparochie kent twee kerklocaties: de St.-Catharinakathedraal en de St.- Augustinuskerk. De nieuwe naam van de parochie is niet van invloed op de naam van de beide kerkgebouwen, ook hun eigenheid blijft gewaarborgd. Het pastorale team van de Salvatorparochie bestaat uit N. Schnell (pastoor voor 0,3 fte), G. Paimpillil (parochievicaris voor 0,6 fte) en pater M. Schrama osa (met hoofdaandacht catechese voor 0,3 fte). Verder zal permanent diaken W. van den Dool geregeld assisteren in liturgische vieringen in de Salvatorparochie.

‘Salvator Mundi’
De pastoor van de kathedrale parochie wordt tijdens een viering op 1 november in de St.-Catharinakathedraal officieel geïnstalleerd. De overige leden van het pastorale team zullen in dezelfde viering worden voorgesteld. N. Schnell zal formeel als pastoor van de Salvatorparochie functioneren, daarmee is hij als pastoor van de St.-Catharinakathedraal ook plebaan.
De naam Salvator verwijst naar Christus als ‘Salvator Mundi’, dat wil zeggen als de Redder/Verlosser van de wereld. Aartsbisschop W.J. Eijk liet zich bij de keuze voor de naam Salvatorparochie mede leiden door historische motieven: “De eerste bisschopskerk die ooit door de heilige Willibrord in Utrecht is gesticht, was aan de Verlosser gewijd. Door deze vernoeming keert de naam Salvator terug in de Utrechtse binnenstad.”

Kerk van de bisschop
De Salvatorparochie maakt geen deel uit van het Parochieverband Utrecht Zuid-Oost. Mgr. Eijk koos eerder dit jaar voor de oprichting van de kathedrale parochie vanwege de bijzondere status van de kathedraal als kerk van de bisschop en als plaats waar bijzondere diocesane vieringen gehouden worden, zoals de priesterwijdingen. De kathedraal heeft daarmee een eigen en uitzonderlijke plaats die het louter parochiële niveau overstijgt.