Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. G.J.N. de Korte benoemd tot bisschop van Groningen-Leeuwarden

Mgr. G.J.N. de Korte benoemd tot bisschop van Groningen-Leeuwarden

Het Aartsbisdom Utrecht heeft verheugd en dankbaar kennis genomen van de benoeming van zijn hulpbisschop, mgr. dr. G.J.N. de Korte, tot bisschop van Groningen-Leeuwarden als opvolger van mgr. dr. W.J. Eijk. Deze gevoelens van vreugde en dankbaarheid komen voort uit het feit dat de nieuwe bisschop van Groningen-Leeuwarden afkomstig is uit het aartsbisdom en dat het bisdom Groningen-Leeuwarden in mgr. De Korte een nieuwe bisschop krijgt die een ruime pastorale en bestuurlijke ervaring heeft.

Daarmee is tegelijkertijd gezegd dat het aartsbisdom een hulpbisschop verliest die diep geworteld is in het aartsbisdom en die daarin 21 jaar lang op heel verdienstelijke wijze werkzaam is geweest.

Mgr. dr. Gerardus Johannes Nicolaas de Korte werd op 13 juni 1955 geboren in Vianen en ging, nadat hij in 1980 was afgestudeerd als historicus, theologie studeren aan de Katholieke Theologische Universiteit (KTU) te Utrecht. In 1984 werd hij priesterstudent aan het Ariënskonvikt, de priesteropleiding van het aartsbisdom. Drie jaar later studeerde hij af en in hetzelfde jaar, op 5 september 1987, werd hij tot priester gewijd. Vervolgens werd hij staflid van het convict en pastor van de St. Catharinakathedraal in de Utrechtse binnenstadsparochie. In 1992 werd hij rector van het convict en in 1994 promoveerde hij in de theologie aan de KTU. In 1999 werd hij benoemd tot deken van Salland en vanaf 2005 was hij deken van het dekenaat IJssellanden, ontstaan door een fusie van de dekenaten Salland en Veluwe-Flevoland. Op 11 april 2001 werd mgr. De Korte benoemd tot hulpbisschop van Utrecht en tot titulair bisschop van Caesarea in Mauretanië. Op 2 juni 2001 werd hij door kardinaal Simonis, kardinaal Willebrands en mgr. De Kok tot bisschop gewijd in de Utrechtse kathedraal. Inmiddels was hij ook benoemd tot bisschoppelijk vicaris. Met ingang van 1 januari 2004 werd mgr. De Korte tevens benoemd tot vicaris-generaal van het aartsbisdom. Hij is sinds oktober 2006 bisschop-referent voor kerk en samenleving.

Inbezitname zetel
Op zaterdag 13 september zal mgr. De Korte bezit nemen van de Gronings-Leeuwardense bisschopszetel. Daarmee komt dan een eind aan het functioneren van mgr. Eijk als apostolisch administrator van het bisdom en kan hij zich nog meer concentreren op zijn taak als aartsbisschop van Utrecht. Mgr. De Korte zal als residerend bisschop aantreden in een pastoraal en bestuurlijk goed functionerend bisdom, waaraan hij hopelijk nog vele jaren met veel vrucht en vreugde leiding zal mogen geven. Het aartsbisdom wenst hem Gods rijkste zegen toe bij de uitoefening van zijn toekomstige verantwoordelijkheden.