Aartsbisdom > Nieuws > Ontmoetingsdag WJD-pelgrims in Houten

Ontmoetingsdag WJD-pelgrims in Houten

“De plaats Houten is even het centrum van katholiek Nederland. Wat de jongeren betreft dan.” Pastoor Gerard Peters van het parochieverband Krommerijnstreek vatte het goed samen. In zijn voortuin streken ruim vijfhonderd WJD-deelnemers uit heel Nederland neer. Onder hen ook het grootste deel van de 130 pelgrims uit het aartsbisdom Utrecht.

Nog maar een maand en dan vertrekken de groepen. Er was dus ruimte voor de laatste praktische tips: vergeet die koffer, neem een rugzak mee. Denk aan de Australische gebruiken. Aan de Australische gastvrijheid werd overigens niet getwijfeld, na de hartelijke woorden van de Australische ambassadeur in Nederland, die ook aanwezig was in Houten. Het programma was een mix van die praktische tips, groepsvorming en gewoon informeel samenzijn. Bij deze een klein beeldverslag en de verwachtingen van jongeren uit het aartsbisdom.

Johan Rutgers (23) uit Hengelo:
“Ik verwacht dat ik me op internationaal niveau kan verdiepen in het geloof. De WJD helpen me hopelijk om een groei door te maken die ik tot nu toe niet doorgemaakt heb. Het is voor mezelf ook een mogelijkheid om te bewijzen dat ik iets over heb voor mijn geloof. Zo’n reis zou ik niet uit mezelf maken, maar God geeft me de wil. Ik hou namelijk helemaal niet van vliegen…”

Kees Groot (19) uit Amersfoort:
“De WJD lijken me een geweldige ervaring. Ik was al in Keulen en dat sprak me erg aan. Het is moeilijk om te beschrijven. Natuurlijk is het ook leuk om naar Australië te gaan, maar de WJD zijn vooral een bron om verder te gaan in het geloof. Je viert met zoveel jongeren samen, dat geeft je de kracht om verder te gaan.”

Laura de Vries (21) uit Zutphen:
“Voor mij staat het woord ’ontmoeting’ centraal. Onder andere een ontmoeting met de wereldkerk, die me kracht geeft om in mijn eigen parochie aan de slag te gaan. En ook een ontmoeting met God. Samen met andere jongeren ben je daar bezig om het geloof te verdiepen. Ik kwam als veranderd persoon terug uit Keulen. Ik sta nu bewuster in het leven en mijn geloof geeft me plezier en vreugde. Daarom is Sydney is een kans die ik niet wil laten schieten.”

Teun Bonenkamp (21) uit Hengelo:
“Bij de WJD in Keulen was ik alleen op het slotweekend en daar was ik erg van onder de indruk. Toen wilde ik al meteen naar Sydney. Vooral de sfeer sprak me aan. Heel open en iedereen maakte makkelijk contact met elkaar. Het maakt dan niet uit waar je vandaan komt. Ik ben benieuwd of de beleving intenser is als je het helemaal meemaakt.”

Tags: ,