Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk benoemt drie regiovicarissen

Aartsbisschop Eijk benoemt drie regiovicarissen

Aartsbisschop W.J. Eijk van Utrecht heeft vandaag de namen van drie regiovicarissen bekend gemaakt. Het zijn drs. H.W. Woorts (pastoor van zeven parochies en een rectoraat van de Utrechtse Heuvelrug), drs. J.G.M. Pauw (pastoor van het parochieverband Regio Amersfoort) en R.G.W. Cornelissen (pastoor van het parochieverband Lumen Christi Noordoost Twente). Pastoor Woorts wordt vicaris van het regiovicariaat Utrecht, pastoor Pauw is benoemd in het regiovicariaat Arnhem en pastoor Cornelissen wordt vicaris van het regiovicariaat Deventer. Hun benoeming gaat in op 2 februari 2009.

Met ingang van 2 februari 2009 wordt de huidige indeling van het aartsbisdom in vijf dekenaten dus vervangen door een indeling in drie regiovicariaten: Utrecht, Deventer en Arnhem. Deze zullen een belangrijke rol vervullen bij het zo veel mogelijk continueren van de vele waardevolle werkzaamheden van de dekenaten. Omdat het aartsbisdom na de afronding van het fusieproces in plaats van 316 nog slechts 48 parochies zal tellen, kunnen de regiovicariaten als verbinding tussen de parochies en het aartsbisdom een lichtere structuur hebben dan de huidige dekenaten. De drie regiovicarissen zorgen onder meer voor de contacten tussen de curie van het aartsbisdom en de parochies en onderhouden tevens contacten met de pastorale teams en de leden daarvan.
De drie nieuwe regiovicarissen volgden allen de priesteropleiding aan het Ariënskonvikt, de priesteropleiding van het Aartsbisdom Utrecht.

herman-woortsDrs. H.W. Woorts (Abcoude 1963) behaalde een doctoraal Kerkgeschiedenis en werd op 22 februari 1992 priester gewijd. In datzelfde jaar werd hij benoemd voor de parochies Raalte-Broekland. Eind 1997 werd Woorts pastoor van de parochies Dalfsen, Ommen en Hoonhorst en later van de elf parochies van het parochieverband Noord-Oost Salland. In 2005 werd hij pastoor van zeven parochies en een rectoraat van de Utrechtse Heuvelrug en Zeist. Naast zijn parochiepastoraat vervult hij een aantal taken voor het Aartsbisdom Utrecht. Zowel tijdens zijn studie als tijdens de jaren van zijn priesterschap ondernam hij bijna jaarlijks een bedevaart naar Lourdes. In mei 2008 heeft aartsbisschop Eijk hem aangesteld als hoofdaalmoezenier voor de bisdombedevaart naar Lourdes in april-mei 2009.

hans-pauw-100x138Drs. J.G.M. Pauw (Vinkeveen 1969) werd op 1 juni 2002 priester gewijd, drie dagen later haalde hij zijn doctoraal theologie (scriptie: ‘De verrijzenis van het lichaam’). Op 1 augustus 2002 werd hij benoemd aan het Parochieverband Tubbergen i.o., van 1 januari 2006 tot 1 oktober 2007 was Pauw pastoor van het Parochieverband Tubbergen. Op 1 november 2007 volgde zijn benoeming tot pastoor van het Parochieverband Regio Amersfoort.

ronald-cornelissen-100x126R.G.W. Cornelissen (Gaanderen 1964) werd na de voltooiing van de Priesteropleiding in 1996 benoemd in de parochies van Noordoost Salland (parochies van De Belte, Dedemsvaart, Hardenberg en Slagharen). Op 19 oktober 1996 ontving hij de priesterwijding en was vanaf dat moment als priester werkzaam in deze parochies. Op 1 februari 2001 werd Cornelissen benoemd tot pastoor van de parochies in Beuningen, De Lutte, Denekamp en Noord Deurningen. Sinds 2004 is hij pastoor van het parochieverband Lumen Christi Noordoost Twente (naast Beuningen, De Lutte, Denekamp en Noord Deurningen horen hier de parochies van Lattrop, Ootmarsum en Tilligte bij).